Voertuigen worden steeds vaker uitgerust met automatische functies, zoals automatisch parkeren, adaptieve cruise control en stop-and-go controlesystemen. Deze automatische functies ontwikkelen zich snel verder. De Nederlandse overheid wil het voortouw nemen in deze ontwikkelingen en Nederland voorbereiden op de implementatie ervan.

De ambities van Nederland

Nederland gelooft sterk in de potentiële voordelen voor een significante verandering in de mobiliteit op de weg met de introductie van coöperatieve ITS-systemen. Innovaties op dit gebied moeten ons in staat stellen de verkeersstromen op onze wegen te verbeteren op het gebied van veiligheid, efficiëntie en milieu-impact, en kunnen een belangrijke stimulans zijn voor Europas concurrentiekracht, werkgelegenheid en groei. Een gecoördineerde aanpak op Europees niveau en nauwere samenwerking tussen regeringen en belanghebbenden is nodig om deze innovatieve systemen op de markt te brengen.

Nederland effent de weg voor innovatieve mobiliteitsoplossingen

Autos worden geleidelijk slimmer en in de toekomst worden autos meer en meer geautomatiseerd. Deze innovatie zal gelijktijdig lopen met toenemende datacommunicatie tussen autos op de weg en met installaties langs de weg. Door Nederland te vestigen als een land voor het testen van geautomatiseerde autos en intelligente transportsystemen (ITS), wil de minister van Nederland een vruchtbare voedingsbodem voor dit soort innovatie maken en deze ontwikkelingen faciliteren.

Download deze video

  • MP4 Video Video | 23-06-2016 | 2:11 | mp4 | 44,3 MB

  • MP4 Video Video | 23-06-2016 | 2:11 | mp4 | 18,9 MB

  • Video voor Windows Media Player Video | 23-06-2016 | 2:11 | wmv | 6,81 MB

  • Audiotrack Audio | 23-06-2016 | mp3 | 2 MB

  • Ondertitelingsbestand Bijschrift | 23-06-2016 | srt | 3,17 kB

Vertaling

(Het logo van het Nederlandse EU-voorzitterschap 2016. Voice over:)

LEVENDE MUZIEK

VOICE-OVER: Sinds zijn uitvinding meer dan 130 jaar geleden,
de auto heeft een ingrijpende transformatie ondergaan.
En recent is deze evolutie een revolutie geworden,
met systemen die steeds meer taken van de bestuurder overnemen.
En autos raken ook meer verbonden met hun omgeving.
De ontwikkelingen van verbonden rijden en geautomatiseerd rijden samenbrengen
is cruciaal om de veiligheid te verbeteren, de verkeersstromen te verbeteren en de uitstoot te verminderen.
MINISTER SCHULTZ: Ik wil u laten zien dat er kansen voor ons zijn,
en dat we allemaal een rol moeten spelen.
VOICE-OVER: Maar deze ontwikkelingen brengen ook nieuwe uitdagingen met zich mee
voor industrie en overheden.
SCHULTZ: En een gezamenlijke verklaring is de eerste stap
waarin de EU-lidstaten, de Europese Commissie
en de autofabrikanten komen gezamenlijke doelen overeen.
VOICE-OVER: Gezamenlijke doelen, gezamenlijke acties en leren door ervaring.
Nederland nam het initiatief om zich te organiseren
de European Truck Platooning Challenge,
rijden vrachtwagens van verschillende merken in kolommen op de openbare weg
van verschillende Europese steden naar Nederland.

(Een kaart van Europa.)

Samen met andere overheden, de vrachtwagenindustrie, logistieke diensten
en onderzoeksinstituten, werkten we aan een gemeenschappelijk doel
en werden geconfronteerd met veel uitdagingen,
zoals de verschillende wettelijke afstanden tussen voertuigen en uiteenlopende nationale procedures.
Samen werden deze uitdagingen overwonnen,
tonen dat meer structurele oplossingen nodig zijn.

(Een man wijst naar iets op een kaart.)

En om te onderstrepen dat de toekomst nabij is,
we hebben de ministers laten zien wat al mogelijk is.
MINISTER SCHULTZ: We zullen allemaal ervaren hoe het is
rond te rijden in geautomatiseerde autos op de openbare weg door Amsterdam.
Ik verwacht dat het een opwindend en gedenkwaardig evenement wordt,
en ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie steun.
VOICE-OVER: Met de Verklaring van Amsterdam,
Europa heeft een belangrijke stap gezet om verbonden en geautomatiseerd rijden te maken
een stap dichterbij.

(Het logo van het Nederlandse EU-voorzitterschap 2016. Het Nederlandse wapen naast het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Tekst op het scherm: scenarios en toppen.)

Voordelen van zelfrijdende voertuigen

Zelfrijdende autos en vrachtwagens hebben aanzienlijke voordelen:

  • Minder ongevallen

    90% van de verkeersongevallen kan worden toegeschreven aan menselijke fouten. Dit betekent dat zelfrijdende voertuigen een aanzienlijk potentieel hebben om het risico op verkeersongevallen te verminderen.
  • Minder brandstof en minder uitstoot

    Zelfrijdend en ITS hebben potentieel om de uitstoot te verminderen en de efficiëntie te verbeteren. Platooning bijvoorbeeld, waardoor vrachtwagens elkaar beter kunnen volgen, vermindert het effect van luchtweerstand. Dit kan leiden tot een vermindering van het brandstofverbruik met 5-15%, met een vergelijkbare vermindering van de CO 2 -emissies.
  • Minder tailbacks

    Communicatie tussen voertuigen kan een positieve invloed hebben op verkeersstromen. Coördinatie met betrekking tot remmen en versnellen zal bijvoorbeeld resulteren in minder onnodige files.

Regels en voorschriften met betrekking tot zelfrijdende voertuigtests

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) heeft de openbare weg opengesteld voor grootschalige tests met zelfrijdende personenautos en vrachtwagens. Het Nederlandse kabinet heeft een wetsontwerp aangenomen dat het in de nabije toekomst mogelijk zal maken om experimenten met zelfrijdende voertuigen uit te voeren zonder dat een bestuurder fysiek in het voertuig aanwezig is. De Experimenteerwet zelfrijdende auto (wet die het experimentele gebruik van zelfrijdende voertuigen regelt) neemt wettelijke belemmeringen weg. Zodat fabrikanten meer mogelijkheden krijgen om tests met zelfrijdende voertuigen uit te voeren.

De wet die het experimentele gebruik van zelfrijdende voertuigen regelt, stelt bedrijven in staat een vergunning aan te vragen om tests uit te voeren met voertuigen zonder bestuurder op de openbare weg, waarbij een mens klaar is om het commando te nemen via afstandsbediening.

De RDW is verantwoordelijk voor de toelating van voertuigen tot de openbare weg, inclusief zelfrijdende personenautos en zelfrijdende vrachtwagens. De RDW heeft de mogelijkheid om een vrijstelling te verlenen voor zelfrijdende voertuigen. Bedrijven die zelfrijdende voertuigen willen testen, moeten eerst overtuigen en aantonen dat de tests op een veilige manier worden uitgevoerd. Daartoe moeten ze een toelatingsaanvraag indienen.

Leren door te doen

Door praktische ervaring op te doen met deze nieuwe systemen, kan onze overheid gelijke tred houden met deze technologische vooruitgang. Bijvoorbeeld door een noodzakelijke aanpassing van nationale en internationale wetgeving, fysieke / digitale infrastructuur en verplichte rijvaardigheden.

Test applicaties

Geautomatiseerde autos zijn een nieuwe technologie waarvoor nog geen beoordelingscriteria of implementatiewetgeving beschikbaar is. Het is daarom in dit stadium moeilijk om standaardvoorwaarden en -vereisten vast te stellen. De toepassingen om zichzelf te testen kunnen ook divers van aard zijn.

Afhankelijk van het type functionaliteit dat wordt getest, worden de inspectie en voorwaarden voor vrijstellingen bepaald in overleg met de wegbeheerders. Het zal daarom per geval worden gedaan, waarbij voldoende veiligheid wordt gegarandeerd. Te overwegen elementen zijn onder meer het tijdstip van de dag, de locatie, het type weg, getrainde chauffeurs, interactie met andere weggebruikers, weersomstandigheden, mogelijke fysieke begeleiding, aanvullende verzekeringseisen, enz.

Bovendien heeft het Informatie- en Technologiecentrum voor Vervoer en Infrastructuur (CROW) een task force van wegbeheerders opgericht. En verkeersveiligheidsexperts van instellingen zoals het Institute for Road Safety Research (SWOV) helpen bij het evalueren van deze nieuwe vorm van mobiliteit.

Aanvragen van testen met zelfrijdende voertuigen

Internationale OEMs, ontwikkelaars en onderzoeksinstituten kunnen een aanvraag voor toelating tot de RDW indienen. Op deze website is ook meer informatie te vinden over de toelage / procedure. De RDW beantwoordt graag al uw vragen hierover.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws