Voertuigen worden steeds vaker uitgerust met automatische functies, zoals automatisch parkeren, adaptieve cruise control en stop-and-go controlesystemen. Deze automatische functies ontwikkelen zich snel verder. De Nederlandse overheid wil het voortouw nemen in deze ontwikkelingen en Nederland voorbereiden op de implementatie ervan.
De ambities van Nederland
Nederland gelooft sterk in de potentiële voordelen voor een significante verandering in de mobiliteit op de weg met de introductie van coöperatieve ITS-systemen. Innovaties op dit gebied moeten ons in staat stellen de verkeersstromen op onze wegen te verbeteren op het gebied van veiligheid, efficiëntie en milieu-impact, en kunnen een belangrijke stimulans zijn voor Europas concurrentiekracht, werkgelegenheid en groei. Een gecoördineerde aanpak op Europees niveau en nauwere samenwerking tussen regeringen en belanghebbenden is nodig om deze innovatieve systemen op de markt te brengen.
Nederland effent de weg voor innovatieve mobiliteitsoplossingen
Autos worden geleidelijk slimmer en in de toekomst worden autos meer en meer geautomatiseerd. Deze innovatie zal gelijktijdig lopen met toenemende datacommunicatie tussen autos op de weg en met installaties langs de weg. Door Nederland te vestigen als een land voor het testen van geautomatiseerde autos en intelligente transportsystemen (ITS), wil de minister van Nederland een vruchtbare voedingsbodem voor dit soort innovatie maken en deze ontwikkelingen faciliteren.
Download deze video
Vertaling (Het logo van het Nederlandse EU-voorzitterschap 2016. Voice over:) LEVENDE MUZIEK VOICE-OVER: Sinds zijn uitvinding meer dan 130 jaar geleden, (Een kaart van Europa.) Samen met andere overheden, de vrachtwagenindustrie, logistieke diensten (Een man wijst naar iets op een kaart.) En om te onderstrepen dat de toekomst nabij is, (Het logo van het Nederlandse EU-voorzitterschap 2016. Het Nederlandse wapen naast het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Tekst op het scherm: scenarios en toppen.) Voordelen van zelfrijdende voertuigenZelfrijdende autos en vrachtwagens hebben aanzienlijke voordelen:
Regels en voorschriften met betrekking tot zelfrijdende voertuigtestsHet ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) heeft de openbare weg opengesteld voor grootschalige tests met zelfrijdende personenautos en vrachtwagens. Het Nederlandse kabinet heeft een wetsontwerp aangenomen dat het in de nabije toekomst mogelijk zal maken om experimenten met zelfrijdende voertuigen uit te voeren zonder dat een bestuurder fysiek in het voertuig aanwezig is. De Experimenteerwet zelfrijdende auto (wet die het experimentele gebruik van zelfrijdende voertuigen regelt) neemt wettelijke belemmeringen weg. Zodat fabrikanten meer mogelijkheden krijgen om tests met zelfrijdende voertuigen uit te voeren. De wet die het experimentele gebruik van zelfrijdende voertuigen regelt, stelt bedrijven in staat een vergunning aan te vragen om tests uit te voeren met voertuigen zonder bestuurder op de openbare weg, waarbij een mens klaar is om het commando te nemen via afstandsbediening. De RDW is verantwoordelijk voor de toelating van voertuigen tot de openbare weg, inclusief zelfrijdende personenautos en zelfrijdende vrachtwagens. De RDW heeft de mogelijkheid om een vrijstelling te verlenen voor zelfrijdende voertuigen. Bedrijven die zelfrijdende voertuigen willen testen, moeten eerst overtuigen en aantonen dat de tests op een veilige manier worden uitgevoerd. Daartoe moeten ze een toelatingsaanvraag indienen. Leren door te doenDoor praktische ervaring op te doen met deze nieuwe systemen, kan onze overheid gelijke tred houden met deze technologische vooruitgang. Bijvoorbeeld door een noodzakelijke aanpassing van nationale en internationale wetgeving, fysieke / digitale infrastructuur en verplichte rijvaardigheden. Test applicatiesGeautomatiseerde autos zijn een nieuwe technologie waarvoor nog geen beoordelingscriteria of implementatiewetgeving beschikbaar is. Het is daarom in dit stadium moeilijk om standaardvoorwaarden en -vereisten vast te stellen. De toepassingen om zichzelf te testen kunnen ook divers van aard zijn. Afhankelijk van het type functionaliteit dat wordt getest, worden de inspectie en voorwaarden voor vrijstellingen bepaald in overleg met de wegbeheerders. Het zal daarom per geval worden gedaan, waarbij voldoende veiligheid wordt gegarandeerd. Te overwegen elementen zijn onder meer het tijdstip van de dag, de locatie, het type weg, getrainde chauffeurs, interactie met andere weggebruikers, weersomstandigheden, mogelijke fysieke begeleiding, aanvullende verzekeringseisen, enz. Bovendien heeft het Informatie- en Technologiecentrum voor Vervoer en Infrastructuur (CROW) een task force van wegbeheerders opgericht. En verkeersveiligheidsexperts van instellingen zoals het Institute for Road Safety Research (SWOV) helpen bij het evalueren van deze nieuwe vorm van mobiliteit. Aanvragen van testen met zelfrijdende voertuigenInternationale OEMs, ontwikkelaars en onderzoeksinstituten kunnen een aanvraag voor toelating tot de RDW indienen. Op deze website is ook meer informatie te vinden over de toelage / procedure. De RDW beantwoordt graag al uw vragen hierover. |