Om files op snelwegen te verminderen en het verkeer in beweging te houden, pleit de overheid voor een slim en flexibel gebruik van de wegcapaciteit, bijvoorbeeld door het verkeer te beheren.

  • Europese elektronische tolheffingsdienst (EETS)

Verkeersmanagement omvat het gebruik van praktische toepassingen zoals extra rijstroken tijdens spitsuren en toegangshellingcontrole. Verder houdt het Dutch Traffic Centre toezicht op het verkeer op de snelwegen en kan het tijdens de spits extra rijstroken openen. In de toekomst kunnen technologische innovaties in autos bijdragen aan een betere benutting van de capaciteit van de wegen.

Nederlands Verkeerscentrum

Verkeerscentrum Nederland (VCNL), het Dutch Traffic Centre zorgt ervoor dat miljoenen weggebruikers 24 uur per dag veilig en snel op de snelwegen kunnen rijden. Met cameras langs en boven de wegen en via intensief contact met de vijf regionale verkeerscentrales houdt het Verkeerscentrum constant het wegverkeer in de gaten. Op zeer drukke tijden kan de verkeerscentrale de snelheidslimiet aanpassen of extra rijstroken openen zodat het verkeer blijft circuleren en er geen files ontstaan.

Extra rijstroken tijdens spitsuren

Een extra rijstrook tijdens spitsuren is een extra rijstrook aan de linker- of rechterkant van de snelweg die in drukke periodes opent. Extra rijstroken aan de rechterkant zijn harde schouders die zijn opengesteld voor verkeer. Dit type extra rijstrook heeft een pechgebied om de 500 tot 1.000 meter. Met extra rijstroken aan de linkerkant van de weg, wordt een deel van de centrale reservering gebruikt als tijdelijke extra rijstrook.

Een extra rijstrook is te herkennen aan tekens die aangeven waar een extra rijstrook begint en eindigt. Als de extra rijstrook open is, worden de groene pijlen op de elektronische borden boven de weg verlicht. Als een extra rijstrook is gesloten, wordt een rood kruis weergegeven.

Ingang hellingregeling

Met toegangshellingbesturing zijn vrachtwagens en personenautos alleen in kleine aantallen op de snelwegen toegestaan. Dit wordt gedaan door het verkeer op de oprit met verkeerslichten te regelen. Om te bepalen hoeveel voertuigen op een snelweg mogen rijden, meet het systeem hoeveel voertuigen er op de snelweg zijn en hoe snel ze rijden. Het systeem berekent vervolgens hoeveel voertuigen op de oprit daadwerkelijk de snelweg oprijden. Met groen licht zijn een of meer autos toegestaan op de snelweg. Dit zorgt ervoor dat het verkeer op de snelweg kan blijven circuleren.

Gefaseerde verkeerslichten

Het Groene Golfteam (gefaseerd verkeerslichtenteam) adviseert wegbeheerders (gemeenten, provincies en de staat) bij het aanpassen van verkeersregelsystemen zoals verkeerslichten. Dit advies resulteert in een betere circulatie, meer verkeersveiligheid, kortere wachttijden, minder uitstoot van deeltjes en een langere levensduur van de systemen.

Probleembehandeling

Met storingen en ongevallen op het Nederlandse wegennet werken de politie, maatschappelijk werkers, hulpverleners en weginspecteurs van Rijkswaterstaat (de uitvoerende tak van het ministerie van Infrastructuur en Milieu) nauw samen om de plaats van een ongeval zo snel mogelijk te bevrijden en laat het verkeer snel stromen. Deze methode wordt Incident Management genoemd. Het Dutch Traffic Centre speelt ook een belangrijke rol in Incident Management.

Roads to the Future-innovatieprogramma

Roads to the Future is het innovatieprogramma van Rijkswaterstaat, de uitvoerende tak van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het programma richt zich primair op het vinden van slimme oplossingen voor bijvoorbeeld files en milieuvervuiling. Voorbeelden zijn een drijvende weg, flexibele wegmarkering met behulp van lichten in het wegdek en het gebruik van oprolasfalt. Burgers, bedrijven, overheden en onderzoeksinstituten werken samen in het programma.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws