Het kabinet streeft naar een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 20% tegen 2020. Om dit te bereiken werkt de centrale overheid samen met andere overheidsinstanties en transportbedrijven om meer mensen aan te moedigen gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Openbaar vervoer als alternatief voor de auto

Treinen, bussen, trams en metros kunnen veel mensen tegelijkertijd vervoeren, met minder CO2-uitstoot. Daarom moedigt de overheid mensen aan om het openbaar vervoer te gebruiken in plaats van te rijden. En het investeert de komende jaren aanzienlijk in het openbaar vervoer, bijvoorbeeld in frequentere treindiensten en meer fietsenstalling op stations.

Schoner en energiezuiniger openbaar vervoer

Het openbaar vervoer in Nederland is al zeer duurzaam. Sinds 2017 worden alle elektrische passagierstreinen aangedreven met groene energie. Krachtens de vrijwillige overeenkomst inzake busvervoer met nulemissie moeten alle nieuwe bussen vanaf 2025 100% hernieuwbare energie of brandstof gebruiken. En alle bussen moeten vanaf 2030 volledig emissievrij zijn. De rijksoverheid werkt ook samen met andere partijen om de mogelijkheden van waterstoftreinen te verkennen.

Daarnaast heeft de overheid met een groot aantal sectoren meerjarenafspraken gemaakt over het verbeteren van energie-efficiëntie. De spoorwegsector heeft afgesproken om elk jaar een energiebesparing van 2% te realiseren.

Duurzame zenders

Het kabinet wil dat ProRail bij het bouwen en beheren van stations rekening houdt met duurzaamheid. Zonnepanelen kunnen energie produceren voor lichten, kachels, liften en roltrappen. En bij het bouwen van nieuwe stations wordt altijd zorgvuldig rekening gehouden met de materiaalkeuze.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws