Nederland introduceert een nieuw railveiligheidssysteem: het European Rail Traffic Management System (ERTMS). De overgang naar het nieuwe systeem zal geleidelijk plaatsvinden om overlast voor passagiers tot een minimum te beperken.

Nieuw railveiligheidssysteem

De Nederlandse spoorwegen omvatten enkele van de meest intensief gebruikte stukken ter wereld. Het huidige controle- en veiligheidssysteem voldoet aan de bestaande eisen, maar aangezien het dateert uit een tijd waarin minder treinen de sporen gebruikten, veroudert het snel en biedt het weinig ruimte voor de toekomst.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu vervangt daarom het systeem door een nieuw, het ERTMS. De overheid heeft € 2,5 miljard begroot voor ERTMS-installatie en onderhoud.

ERTMS zal helpen om de veiligheid van het spoor te verbeteren, de interoperabiliteit en betrouwbaarheid van de spoorwegen te verbeteren en hun capaciteit en snelheid te vergroten.

ERTMS voor veilig reizen met de trein

ERTMS biedt de volgende voordelen op het gebied van railveiligheid:

  • Bestuurders van met ERTMS uitgeruste treinen zien op een scherm de maximaal toegestane snelheid op een bepaald stuk baan.
  • ERTMS voorkomt dat treinen de maximumsnelheid overschrijden en remt automatisch wanneer nodig.
  • ERTMS geeft de exacte locatie van een trein en stelt bestuurders in staat op een scherm te zien of de baan voor hen vrij is.
  • ERTMS verkleint de kans dat een trein een rood sein passeert.

Net als het huidige systeem werkt ERTMS alleen als zowel sporen als treinen goed zijn uitgerust.

Spoorlijnen die al ERTMS-uitgerust zijn

De volgende Nederlandse spoorlijnen zijn al uitgerust met ERTMS:

  • de Betuwelijn en de haven van Rotterdam;
  • de hogesnelheidsspoorverbinding Zuid;
  • de Hanze-lijn en de sporen tussen Amsterdam en Utrecht (die ook zijn uitgerust met het huidige veiligheidssysteem).

ERTMS wordt getest op het spoor tussen Amsterdam en Utrecht.

ERTMS installeren in Nederland

Tussen 2016 en 2028 zal het ministerie van Infrastructuur en Milieu ERTMS installeren op veel van de sporen in het westen van Nederland, zoals de regering Rutte II op 11 april 2014 heeft besloten. Verschillende scenarios voor het installeren van ERTMS in Nederland werden grondig onderzocht voordat dat besluit werd genomen.

Internationale passagiers- en goederentreinlijnen zullen ook worden uitgerust met ERTMS, zodat treinen gemakkelijk van het ene naar het andere land kunnen rijden zonder de veiligheidssystemen te veranderen. Het systeem is al geïnstalleerd op 20% van de treinen. Tussen nu en 2022 zal ERTMS worden geïnstalleerd op alle Nederlandse treinen, zodat ze flexibel kunnen rijden op ERTMS-uitgeruste sporen.

ERTMS wordt geïnstalleerd op de hoofdspoorlijnen in de hele Europese Unie.

ERTMS technische specificaties

De technische specificatie van ERTMS is vastgelegd in Besluit 2012/88 / EU van de Europese Commissie. Bedrijven hebben ERTMS-systemen ontwikkeld op basis van deze specificaties.

Startbijeenkomst voor marktconsultatie ERTMS

Op 9 juli vond een startvergadering plaats voor de marktconsultatie van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) -programma in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens de bijeenkomst kregen marktpartijen een presentatie over verschillende onderwerpen, waaronder aanbestedings- en contractstrategieën, systeemintegratie, transportsystemen, apparatuur en infrastructuur. De aanwezigen kregen ook een aantal marktconsultatiedocumenten. Neem voor vragen over de bijeenkomst contact op met This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Voor meer informatie over ERTMS

Ga voor meer informatie naar de ERTMS-website.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws