Nederland is een transportland en een groot deel van het vrachtvervoer gebeurt via de wegen. Een nadeel hiervan is dat de wegen daardoor steeds voller worden en er files ontstaan.

De centrale overheid heeft een aantal maatregelen genomen om de circulatie op de snelwegen te bevorderen, zoals het instellen van inhaalverboden voor vrachtwagens tijdens piekuren. Bovendien kan de transportsector naast wegtransport ook gebruik maken van vrachtvervoer over water of per spoor of een combinatie daarvan.

Voorraadketenbeheer

De centrale overheid wil dat de transportsector het vrachtvervoer efficiënter organiseert. Bijvoorbeeld door goederen (deels) per trein of binnenvaartschepen te vervoeren. Intelligente combinaties van vrachtvervoer over de weg, per spoor en over het water kunnen ook zorgen voor minder onnodige vrachtwagenritten op de wegen.

De overheid stimuleert supply chain management. In de praktijk heeft supply chain management alles te maken met de planning en uitvoering van goederenstromen.

Maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de transportsector hoogwaardige diensten rond vrachtvervoer kan aanbieden zonder de leefomgeving en het wegennet te overbelasten, zijn gericht op energiebesparing voor vrachtwagens en duurzame logistiek.

Leveren van steden en winkels

Goederenvervoer is essentieel voor het bevoorraden van winkels in steden en dorpen. Omdat vrachtvervoer per vrachtwagen meestal geen (goed) alternatief is, moeten gemeenten en bedrijven hun krachten bundelen om het aanbod van winkels efficiënter te maken. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door goederen aan de rand van de stad te verzamelen en vervolgens in één vrachtwagen naar de winkels te brengen. De leveranciers hoeven dus niet hun eigen vrachtwagens naar het stadscentrum te brengen.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws