De voorbereiding, besluitvorming en uitvoering van de aanleg van een snelweg, spoorlijn of waterweg duurt gemiddeld veertien jaar. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil dit verkorten tot gemiddeld zeven jaar.

Het kabinet wil het besluitvormingsproces over de aanleg van nieuwe wegen, spoorwegen en waterwegen structureel verkorten en verbeteren. Dit kost tijd. Dertig knelpunten op snelwegen konden niet wachten. Deze wegen worden versneld aangepakt onder de noemer van Spoedaanpak [Dringende Aanpak].

Dringende aanpak van wegen

Nadat de besluitvorming rond wegenprojecten in 2007 vastliep, werd in 2008 de Dringende Aanpak van Wegen gestart. Het doel was om hardnekkige knelpunten in het Nederlandse snelwegennet zo snel mogelijk op te lossen, bijvoorbeeld door de aanleg van extra rijstroken en spitsstroken. Verschillende routes met verbrede wegen zijn geopend. De aanleg van de reeds geopende rijstroken werd gemiddeld met een jaar versneld, waardoor de automobilist minder files tegenkomt.

Crisis- en herstelwet

De crisis- en herstelwet is sinds 31 maart 2010 van kracht. Deze wet zorgt ervoor dat geplande bouwprojecten sneller kunnen worden uitgevoerd.

Het betreft onder meer de aanleg van wegen en bedrijventerreinen en de bouw van woningen en windparken. Met de Crisis- en herstelwet wil de regering ervoor zorgen dat de economische structuur van ons land in deze economisch moeilijke tijden niettemin wordt versterkt door projecten eerder dan gepland uit te voeren. De wet resulteert in de vereenvoudiging en versnelling van een aantal procedures. De wet is van toepassing op een aantal componenten tot 1 januari 2014 en er is geen tijdshorizon vastgesteld voor andere componenten.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws