Nederland bekleedde het EU-voorzitterschap van 1 januari tot 30 juni 2016. Dit was een goede gelegenheid om verdere EU-samenwerking op het gebied van transportinnovaties te stimuleren. Nederland wil een belangrijke proeftuin zijn voor zelfrijdende voertuigen, nu en in de toekomst.

Geharmoniseerde voorschriften in alle EU-lidstaten

Voertuigen en diensten worden altijd ontwikkeld voor een grotere EU-markt. Ook vervoerssystemen mogen niet worden beperkt door nationale grenzen.

De regering wil dat zoveel mogelijk transportwetten, regels en normen in de hele EU worden geharmoniseerd. Dit zal helpen om de logistiek in de regio efficiënter te maken. Als geautomatiseerde vrachtwagens in de toekomst in pelotons door heel Europa zouden kunnen rijden, zouden ze 5 tot 15% minder brandstof verbruiken. De betrokken partijen bij deze transformatie zijn onder meer de Europese Commissie, EU-lidstaten en Europese voertuigfabrikanten.

Nederland is de ideale proeftuin

Nederland is een ideale locatie voor het testen van zelfrijdende voertuigen en aangepaste route-informatie. Nederland heeft de volgende voordelen als bewijsgrond:

  • Onze wetgeving biedt al ruimte voor het testen van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg. En voertuigfabrikanten zijn blij dergelijke kansen te hebben;
  • Er zijn ook verschillende testfaciliteiten beschikbaar, zoals de testbaan van de Road Transport Agency (RDW), een innovatiecentrum en cameras voor het monitoren van rijgedrag;
  • Nederland heeft een dicht, goed onderhouden en onderling verbonden wegennet;
  • Kennisinstellingen en bedrijven hebben veel expertise op het gebied van transporttechnologie;
  • Nederlanders accepteren zelfrijdende voertuigen beter dan mensen in andere EU-landen.
  • De overheid ondersteunt alle innovatieve ontwikkelingen op het gebied van transport en wil hierin internationaal vooroplopen. Partnerschappen op dit gebied tussen overheden, bedrijven en kennisinstellingen zijn al succesvol gebleken. Het programma Optimizing Use bevat veel voorbeelden van maatregelen die het resultaat waren van samenwerking tussen partijen om innovatieve oplossingen te vinden.

Nederlandse bedrijven kunnen profiteren van transportontwikkelingen. Bedrijven die vooroplopen in deze ontwikkelingen hebben een voorsprong op hun wereldwijde concurrenten. Dit consolideert de toonaangevende internationale positie van Nederland op het gebied van transport.

Regels en voorschriften met betrekking tot zelfrijdende voertuigtests

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) heeft de openbare weg opengesteld voor grootschalige tests met zelfrijdende personenautos en vrachtwagens. Met ingang van juli 2015 zijn de Nederlandse regels en voorschriften aangepast om grootschalige wegtesten mogelijk te maken. In samenwerking met Rijkswaterstaat (de Road Authority) en de RDW (Dutch Vehicle Authority) heeft het ministerie van I&M veilige manieren onderzocht om tests op de openbare weg uit te voeren. De RDW is verantwoordelijk voor de toelating van voertuigen tot de openbare weg, inclusief zelfrijdende personenautos en zelfrijdende vrachtwagens.

Op grond van de gewijzigde wetgeving heeft de RDW de mogelijkheid om een vrijstelling te verlenen voor zelfrijdende voertuigen. Bedrijven die zelfrijdende voertuigen willen testen, moeten eerst aantonen dat de tests op een veilige manier worden uitgevoerd. Daartoe moeten ze een toelatingsaanvraag indienen.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws