Als u verhuist, moet u de gemeente op de hoogte brengen van uw adreswijziging, hetzij persoonlijk of schriftelijk. Soms, als u verhuist binnen dezelfde gemeente, kunt u dit online doen. De nieuwe gemeente werkt uw adres bij in de Personal Records Database (BRP).

Wie kan de gemeente informeren?

De volgende personen kunnen de gemeente op de hoogte brengen van een adreswijziging:

  • iedereen ouder dan 18 jaar (voor zichzelf);
  • kinderen van 16 of 17 jaar (voor zichzelf);
  • samenwonende echtgenoten of geregistreerde partners (voor zichzelf en voor elkaar);
  • de ouder, voogd of verzorger van kinderen jonger dan 18 jaar;
  • de ouders van kinderen van 18 jaar of ouder die nog thuis wonen;
  • personen van 18 jaar of ouder (voor ouders die bij hen wonen);
  • een voogd (voor een persoon die onder curatele wordt gesteld);
  • een gemachtigde vertegenwoordiger.

Verandering van adres deadline

U moet de gemeente op de hoogte brengen van uw adreswijziging tussen 4 weken voorafgaand aan verhuizing en 5 dagen na verhuizing. De verhuisdatum die u opgeeft, wordt behandeld als de dag waarop uw adres is gewijzigd. Als u de gemeente meer dan 5 dagen na verhuizing op de hoogte brengt, wordt de datum waarop u de gemeente op de hoogte brengt als verhuisdatum beschouwd. Gemeenten kunnen een boete opleggen van maximaal € 325 als u ze niet tijdig op de hoogte stelt van belangrijke wijzigingen in uw persoonlijke gegevens.

Documenten vereist

U moet de volgende documenten verstrekken wanneer u de gemeente op de hoogte brengt van een adreswijziging:

  • een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of identiteitskaart van vreemdeling);
  • bewijs van bewoning (huurcontract, verkoopcontract of instemmingsverklaring van de hoofdbewoner van de woning).

Diensten blijven ontvangen in uw nieuwe gemeente

Hebt u een aanvraag ingediend of geregeld om diensten te ontvangen in uw huidige gemeente en verhuist u nu naar een ander? Als dit het geval is, moet u uw nieuwe gemeente vragen naar de diensten waarvoor u in aanmerking komt en hoe u deze kunt aanvragen.
Diensten verleend onder de Social Support Act (WMO) of uitkering verleend onder de Work and Social Assistance Act zijn niet gekoppeld aan de Personal Records Database (BRP). Elke gemeente beheert deze diensten afzonderlijk. Dit betekent dat het niet mogelijk is om te zeggen welke wijzigingen automatisch worden doorgegeven als u naar een nieuwe gemeente verhuist.

Artikelen

Topics

Overheid en democratie

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws