Als u geen thuisadres hebt, zoals bedoeld in de Wet op de persoonlijke gegevensbank (BRP), kunt u uw gegevens registreren in de persoonlijke gegevensbank onder een correspondentieadres. Dit kan zijn omdat u in een zorginstelling, een vrouwenverblijf, een vaartuig of voertuig woont, of omdat u in de gevangenis zit.

Een correspondentieadres is tijdelijk

Correspondentieadressen kunnen slechts voor een beperkte periode worden gebruikt. In veel gevallen zal de gemeente een overeenkomst met u bereiken over hoe lang u kunt worden geregistreerd onder een correspondentieadres. Een correspondentieadres is alleen een administratief adres; het is niet waar je woont. Neem voor meer informatie contact op met uw gemeente.

Registreren onder een correspondentieadres

Een correspondentieadres is het adres van een familielid of iemand waarvan u weet dat correspondentie van officiële instanties kan worden verzonden. Dit omvat verkiezingskaarten en brieven van de Belastingdienst. De persoon op dat adres moet ervoor zorgen dat de correspondentie persoonlijk aan u wordt doorgegeven. Het is niet mogelijk om een postbus of een adres waar niemand woont als correspondentieadres te gebruiken. Wanneer u zich registreert onder een correspondentieadres, zal de gemeente onderzoeken of u echt geen vast thuisadres hebt. Het correspondentieadres dat u gebruikt, moet een erkend adres in de Personal Records Database (BRP) zijn.

Waar te registreren onder een correspondentieadres

U kunt zich inschrijven onder een correspondentieadres bij de afdeling Burgerzaken / Publiekszaken van de gemeente waar het adres zich bevindt. U moet een schriftelijke toestemmingsverklaring overleggen van de persoon die daar woont. Dit kan met een standaardformulier dat u bij de gemeente kunt aanvragen.
Wanneer u uw gegevens in de Personal Records Database (BRP) wilt registreren, moet u het volgende meenemen:

  • een schriftelijke verklaring waarin u aangeeft waarom u een correspondentieadres wilt gebruiken;
  • een geldig identiteitsbewijs (voor uzelf);
  • een ondertekende schriftelijke toestemmingsverklaring van iemand die op het correspondentieadres woont, zoals de hoofdbewoner;
  • een geldig identiteitsbewijs (of een kopie daarvan) voor die persoon.

Soms vraagt de gemeente ook om een huurcontract of een verkoopcontract voor het onroerend goed. De gemeente kan de persoon die toestemming geeft ook vragen om persoonlijk aanwezig te zijn.

Gevolgen voor huidige bewoners

Een persoon die een woning als correspondentieadres gebruikt, wordt niet als bewoner van die woning beschouwd. Als huidige bewoners zich zorgen maken over de mogelijke gevolgen van het gebruik van hun eigendom als correspondentieadres - bijvoorbeeld voor huurtoeslag of ander voordeel - moeten ze contact opnemen met de relevante organisaties voordat ze hun toestemming geven.

Artikelen

Topics

Overheid en democratie

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws