Spoorwegen zijn een andere belangrijke bron van omgevingslawaai in Nederland. Daarom zijn er wettelijke limieten voor spoorwegverkeerslawaai. De autoriteiten nemen maatregelen om deze vorm van geluidsoverlast te verminderen.

Geluidsnormen voor spoorwegen

Als een spoorlijn niet langer voldoet aan de toelaatbare geluidemissieniveaus, moet de verantwoordelijke instantie maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat dit gebeurt, bijvoorbeeld door een geluidsscherm te installeren.

Maatregelen om geluidsoverlast door goederentreinen te verminderen

De autoriteiten en de particuliere sector hebben verschillende maatregelen genomen om de geluidsoverlast door passerende goederentreinen te verminderen, zoals:

  • Raildempers

Raildempers zijn aan beide zijden van de rail bevestigd. Door trillingen te absorberen verminderen ze het geluid met ongeveer drie decibel.

  • Geluidsarme treinen

Bijna alle goederenwagens hebben gietijzeren remblokken, die erg luidruchtig zijn. Europese geluidsnormen vereisen nu dat nieuwe goederentreinen samengestelde (synthetische) remblokken hebben, die de wielen soepel houden. Ze genereren zeven tot acht decibel minder geluid dan gietijzeren remblokken.

LL remblokken

Bestaande goederenwagens blijven vaak tientallen jaren in dienst. Het is relatief duur om ze te voorzien van composiet remblokken. Een alternatief is om ze uit te rusten met LL-remblokken ("low noise, low fuction"), die een kortere levensduur hebben dan hun samengestelde equivalenten, maar vrijwel even effectief verminderen.

Artikelen

Topics

Klimaat, mileu en natuur

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws