Tegen 2020 zal alternatieve brandstof, zoals biobrandstof, ten minste 10% uitmaken van alle brandstof die wordt gebruikt voor transport. Dit is door de lidstaten van de Europese Unie overeengekomen.

Soorten biobrandstof

Biobrandstof wordt gemaakt van biomassa. Er zijn verschillende soorten biobrandstof, zoals biodiesel, bio-ethanol, biogas en biobutanol.

Biobrandstoffen worden gemaakt van plantaardig materiaal of organisch afval:

  • Biobrandstoffen uit plantaardig materiaal

    De meeste biobrandstoffen zijn gemaakt van plantaardig materiaal, zoals palmolie, raapzaad, suikerriet, maïs en andere granen. Deze grondstoffen komen vaak uit tropische landen en hun productie kan ten koste gaan van voedselgewassen.
  • Biobrandstoffen uit organisch afval

    Biobrandstoffen kunnen ook worden gemaakt van afval, zoals landbouwafval, gebruikt frituurvet, houtsnippers of algen. Dit neemt geen extra landbouwgrond in beslag.

Regels voor de duurzaamheid van biobrandstoffen

De Europese Unie wil dat fabrikanten duurzame biobrandstoffen produceren. Dit is vastgelegd in de EU-richtlijn hernieuwbare energie. De centrale overheid vereist daarom dat geïmporteerde biobrandstoffen aan de volgende criteria voldoen:

  • Biobrandstoffen mogen niet worden geteeld in gebieden met een hoge biodiversiteit, zoals regenwouden en beschermde natuurgebieden.
  • Biobrandstoffen mogen niet op doorlatende veengebieden worden geteeld.
  • Biobrandstoffen mogen niet worden geteeld in gebieden met veel CO 2 , zoals oerbossen, veengebieden en graslanden.
  • Biobrandstoffen mogen niet te veel CO 2 produceren gedurende hun gehele levenscyclus, van het planten van gewassen tot het verbranden van brandstof in voertuigen. Tegen 2018 moet de CO 2 -uitstoot van biobrandstof minstens 60% lager zijn dan de uitstoot van fossiele brandstoffen.

Introductie van biobrandstof

De EU-landen zijn overeengekomen dat tegen 2020 minstens 10% van alle brandstof alternatieve brandstof moet zijn.

Bedrijven die brandstof leveren aan tankstations mengen kleine hoeveelheden biobrandstof via hun benzine of diesel. Bio-ethanol (E85) is bijvoorbeeld een mengsel van maximaal 85% ethanol en ten minste 15% benzine. Deze blend kan worden gebruikt in speciaal aangepaste autos. Verschillende autofabrikanten verkopen autos in Nederland die op E85 kunnen rijden. Sommige luchtvaartmaatschappijen vliegen al op biokerosine, dat is afgeleid van plantaardig materiaal en dierlijke vetten.

Brandstofleveranciers moeten biobrandstoffen aanbieden

Brandstofleveranciers moeten elk jaar een bepaalde hoeveelheid biobrandstoffen op de markt brengen. Ze moeten de hoeveelheden ook jaarlijks melden bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEA). Als ze niet aan de norm voldoen, krijgen ze een boete op grond van de Order Renewable Energy (Transport). Het streven is dat 10% van alle transportbrandstof tegen 2020 alternatieve brandstof is. Het aandeel biobrandstoffen is al 5%.

Sommige brandstofleveranciers verkopen minder biobrandstof dan zou moeten. Ze kunnen nog steeds aan de norm voldoen door het overschot van andere bedrijven in de vorm van biotickets te kopen.

Certificering van duurzame bio-energie

Producenten van duurzame bio-energie kunnen hun producten laten certificeren door lid te worden van het certificatiesysteem van de Europese Commissie. Ze ontvangen dan een groen label, vergelijkbaar met het label voor duurzaam hout.

Artikelen

Topics

Klimaat, mileu en natuur

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws