U kunt bezwaar maken tegen een beslissing over de grootte van uw persoonlijk budget (PGB), of als uw aanvraag voor een persoonlijk budget wordt afgewezen. U moet uw bezwaarschrift indienen binnen 6 weken na ontvangst van de beslissing van het zorgkantoor of uw gemeente. Als het PGB van uw zorgverzekeraar komt, heeft u 12 maanden de tijd om een klacht in te dienen bij een onafhankelijke klachteninstantie.

Bezwaar tegen de grootte van uw persoonlijk budget

U kunt als volgt bezwaar maken:

Bezwaar tegen een PGB voor zorg onder de Chronische Zorgwet

Als u het niet eens bent met de hoogte van uw persoonlijk budget voor zorg op grond van de Wet chronische zorg (WLZ), kunt u een schriftelijk bezwaar indienen bij uw zorgkantoor. In de brief waarin u op de hoogte wordt gesteld van de beslissing van het zorgkantoor wordt uitgelegd hoe u bezwaar kunt maken. De adressen van zorgkantoren (Zorgkantoren) zijn te vinden op de website van Zorgverzekeraars Nederland.

Bezwaar tegen een PGB voor zorg op grond van de Social Support Act of Youth Act

Als u het niet eens bent met de hoogte van uw persoonlijk budget voor zorg op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO 2015) of de Jeugdwet, kunt u een schriftelijk bezwaar indienen bij uw gemeente. In de brief waarin u op de hoogte wordt gesteld van de beslissing van de gemeente, wordt uitgelegd hoe u dit doet.

Beoordeling door een rechtbank van de beslissing op uw PGB-bezwaar

Als u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaar, kunt u zich tot een rechtbank wenden voor rechterlijke toetsing. Neem voor juridisch advies contact op met een advocaat, het Centrum voor rechtsbijstand en advies of een sociaal juridisch adviseur.

Klacht of geschil met betrekking tot een PGB van uw zorgverzekeraar

Als u het niet eens bent met de hoogte van het persoonlijke budget dat uw zorgverzekeraar u heeft toegekend voor zorg volgens de Zorgverzekeringswet (ZVW), kunt u een schriftelijke klacht indienen bij de zorgverzekeraar. In de voorwaarden van uw zorgverzekering wordt uitgelegd hoe u dit kunt doen. De verzekeraar moet vervolgens zijn beslissing heroverwegen.

Als u het niet eens bent met de beslissing van de verzekeraar naar aanleiding van uw klacht, heeft u 12 maanden de tijd om uw zaak voor te leggen aan SKGZ. Dit is een speciale organisatie die klachten en geschillen over ziektekostenverzekering behandelt. De Ombudsman van SKGZ zal uw klacht behandelen en kijken of de zaak via bemiddeling kan worden opgelost. Als dit niet lukt, kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Ziektekostenverzekering. De uitspraak van de commissie is bindend en beide partijen moeten zich eraan houden.

Artikelen

Topics

Familie, zorg en Gezondheid

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws