De overheid wil ervoor zorgen dat alle patiënten kwalitatief goede zorg krijgen. Wat kwalitatief goede zorg betekent, is vastgelegd in de Zorgkwaliteit, klachten- en geschillenwet (WKKGZ). De wet zegt ook wat mensen kunnen doen als ze een klacht hebben over de zorg die ze hebben gekregen. De wet is op 1 januari 2016 in werking getreden.

Waarom hebben we de wet op de kwaliteit van de gezondheidszorg, klachten en geschillen nodig?

Mensen zijn niet altijd tevreden over de manier waarop zorgverleners met hun klachten omgaan. Het kost zorgverleners veel tijd om een klacht af te handelen en zelfs dan is hun aanpak onpersoonlijk. Mensen willen zich gehoord voelen en willen niet dat iemand anders in de toekomst dezelfde ervaring heeft.

Zorgverleners kunnen leren van klachten en incidenten waarbij patiënten betrokken zijn. Het doel van de nieuwe wet is om openheid te creëren over klachten en incidenten en ervan te leren. Op die manier kan iedereen een rol spelen bij het verbeteren van de gezondheidszorg.

De nieuwe wet vervangt zowel de Wet zorginstellingen (Kwaliteit) als de Wet recht op klagen (zorgsector).

Wat staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de gezondheidszorg?

De wet voorziet in:

Betere, snellere oplossing van klachten

Uiterlijk op 1 januari 2017 moeten alle zorgaanbieders een klachtenfunctionaris hebben bij wie mensen terecht kunnen als ze een klacht hebben. Het werkt meestal het beste als mensen met hun zorgverlener over hun klacht praten. De klachtenfunctionaris kan die dialoog op gang brengen. Als het probleem hiermee niet wordt opgelost, kunnen mensen hun klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtencommissie. Voor de meeste mensen zal het gemakkelijker zijn om naar de commissie te gaan dan naar de rechtbank. De beslissing van de commissie op de klacht is bindend voor beide partijen. De klachtencommissie kan ook schadevergoeding toekennen.

Hulpverleners kunnen incidenten melden zonder angst voor vergelding

Zorgverleners moeten uiterlijk op 1 juli 2016 een interne werkprocedure invoeren, waarmee werknemers gebrek aan zorgvuldigheid en incidenten met betrekking tot patiëntveiligheid kunnen melden zonder angst voor represailles. Zorgprofessionals moeten deze bespreken en van elkaars ervaringen leren. Dit zal de kwaliteit van de gezondheidszorg verbeteren.

Het recht van patiënten op informatie is versterkt

Volgens de nieuwe wet hebben patiënten het recht om naar behoren te worden geïnformeerd als er iets misgaat met de zorg die ze ontvangen. Als een fout gemaakt tijdens een operatie. De zorgverlener moet dergelijke fouten met de patiënt bespreken en het incident vastleggen in het medisch dossier van de patiënt. Patiënten hebben ook recht op informatie over de kwaliteit van de verleende zorg als zij daarom vragen.

Uitbreiding van de meldplicht van zorgaanbieders

Voortaan moeten zorgverleners alle vormen van geweld in zorgrelaties melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Ze moeten de inspectie ook vertellen of een zorgprofessional wordt ontslagen vanwege zeer slechte prestaties op het werk.

Zorgverleners kunnen klachtenprocedures en kwaliteitssystemen maken die passen bij hun individuele organisaties. Er zijn echter bepaalde regels waaraan ze zich moeten houden. Ga voor een samenvatting van deze regels naar: Wat moeten zorgverleners doen om te zorgen voor naleving van de Health Qualit Klachten- en Geschillenwet

Welke zorgaanbieders moeten de WKKGZ naleven?

De Zorgkwaliteit, klachten- en geschillenwet is van toepassing op alle zorgverleners, van grote instellingen zoals verzorgingshuizen en ziekenhuizen tot onafhankelijke zorgprofessionals zoals huisartsen en fysiotherapeuten. De wet is ook van toepassing op aanbieders van alternatieve geneeswijzen en cosmetische behandelingen. Dit maakt het voor de Inspectie voor de Gezondheidszorg eenvoudiger om misbruik in deze sectoren te voorkomen.

De wet is niet van toepassing op zorg waarvoor gemeenten verantwoordelijk zijn, zoals huishoudelijke hulp en jeugdzorg.

Wanneer is de WKKGZ van kracht geworden?

De wet kwaliteit, klachten en geschillen in de gezondheidszorg is op 1 januari 2016 in werking getreden. Er is een overgangsperiode voor sommige delen van de wet om zorgverleners tijd te geven om de nodige regelingen te treffen. Zorgverleners:

  • moeten vóór 1 juli 2016 procedures hebben voor interne melding van gebrek aan zorgvuldigheid en incidenten met patiëntveiligheid;
  • moeten ervoor zorgen dat hun klachtenstelsel voldoet aan de nieuwe wet en uiterlijk op 1 januari 2017 aansluiten bij een erkende klachtencommissie;
  • moeten zorgkwaliteitsovereenkomsten hebben gesloten met alle zorgprofessionals die voor hen werken, vanaf 1 januari 2017. De afspraken stellen zorgkwaliteitsnormen vast waaraan zorgprofessionals moeten voldoen. Op die manier kunnen zorgverleners de kwaliteit van de zorg garanderen en ervoor zorgen dat klachten goed worden afgehandeld. Een arbeidsovereenkomst volstaat voor werknemers in loondienst.

De andere delen van de wet zijn op 1 januari 2016 in werking getreden. Voor een overzicht van alle maatregelen die zorgaanbieders moeten nemen, gaat u naar: Wat moeten zorgaanbieders doen om te zorgen voor naleving van de Wet op de klachten en geschillen in de zorgkwaliteit.

Artikelen

Topics

Familie, zorg en Gezondheid

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws