Ongeveer 80% van het goederenvervoer per spoor in Nederland komt uit of is bestemd voor andere landen. De Nederlandse overheid werkt daarom samen met andere Europese overheden om goede internationale spoorverbindingen te creëren.

  • Extra spoor voor de Betuwelijn tussen Zevenaar en Oberhausen

Goederenvervoer per spoor

In Nederland rijden goederentreinen zoveel mogelijk op vaste routes. Een belangrijke route is de Betuwelijn - een snelle, directe verbinding tussen de haven van Rotterdam en Duitsland. Veel internationale goederentreinen gebruiken deze lijn. Een extra spoor zal worden gelegd langs de lijn tussen Zevenaar en Oberhausen (Duitsland).

Europese overeenkomsten over goederenvervoer per spoor

Europese regels zijn van toepassing op het vrachtvervoer per spoor in de Europese Unie (EU), zodat bedrijven niet aan verschillende regels in elk land moeten voldoen.

Zodra het is gebouwd, krijgt een locomotief een enkele grondige test om te zien of deze voldoet aan de eisen die in alle landen van de EU gelden.

De EU werkt ook aan wederzijdse erkenning van opleiding en certificering van treinbestuurders. Treinen kunnen hun reis sneller voortzetten als ze niet aan de grens van bestuurder hoeven te wisselen.

Europees veiligheidssysteem

In Europa wordt een enkel Europees spoorwegveiligheidssysteem geïntroduceerd: het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Dit systeem maakt het onmogelijk voor treinen om door een rood licht te rijden.

Spoorgangen in Europa

Er zijn een aantal hoofdroutes (of "spoorcorridors") voor goederentreinen in Europa. De belangrijkste voor Nederland zijn:

  • Rotterdam - Genua
  • Rotterdam - Lyon
  • Rotterdam - Polen / Tsjechië

De EU-lidstaten willen dat vracht snel, efficiënt en zonder vertraging per spoor naar zijn bestemming reist. Daarom werken ze samen om deze routes te ontwikkelen. De route van Rotterdam naar Genua zal in 2015 bijvoorbeeld worden uitgerust met ERTMS. Als de hele route met dezelfde uitrusting is uitgerust, kunnen treinen van 750 meter deze gebruiken.

De spoorcorridors Rotterdam - Genua en Rotterdam - Lyon zijn compleet. De corridor Rotterdam - Polen / Tsjechië moet uiterlijk op 10 november 2015 zijn voltooid.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws