Vrachtwagens moeten aan verschillende regels voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld spiegels hebben die ervoor zorgen dat de bestuurder geen dode hoek heeft en een tachograaf om rij- en rusttijden vast te leggen.

Blinde vlekspiegels voor vrachtwagens

Vrachtwagens hebben sinds 2007 grotere spiegels, waardoor er geen behoefte is aan een extra dodehoekspiegel. Als een ouder voertuig nog steeds kleinere spiegels heeft, moet het nog steeds een afzonderlijke dodehoekspiegel hebben, of de kleinere spiegels kunnen worden vervangen door grotere moderne zijspiegels.

Vooruitkijkspiegel voor vrachtwagens

Vrachtwagens moeten ook een achteruitkijkspiegel of camera hebben waarmee de bestuurder vlak voor het voertuig kan zien. Voertuigen die vóór die datum zijn gebouwd, hoeven niet zon spiegel of camera te hebben, hoewel ze er natuurlijk wel mee kunnen worden uitgerust.

Maximale lengte vrachtwagens

Een vrachtwagen met aanhanger mag niet langer zijn dan 18,75 meter.

Maximaal gewicht vrachtwagens

Een vrachtwagen mag maximaal 50 ton wegen, inclusief zijn lading. Het overschrijden van het maximale gewicht is een misdrijf.

Richtlijnen voor het laden van vrachtwagens

De Europese Unie (EU) heeft regels voor het laden van bedrijfsvoertuigen.

Langere en zwaardere combinatietrucks

Langere en zwaardere combinatietrucks (LZVs) zijn sinds eind 2012 toegestaan op de Nederlandse wegen. Ze mogen alle snelwegen en hoofdwegen en alle belangrijke routes gebruiken. LZVs kunnen tot tweemaal de lading van een gewone vrachtwagen vervoeren met dezelfde hoeveelheid brandstof en hetzelfde aantal chauffeurs.

Om de verkeersveiligheid te garanderen, moeten LZV-bestuurders een extra test doorstaan. Een LZV mag niet langer zijn dan 25,25 meter (exclusief de laadklep) en het gewicht mag niet meer bedragen dan 60 ton.

Vrijstellingen voor abnormale belastingen

Soms is een lading zo groot dat deze de wettelijke normen overschrijdt. Dit staat bekend als een "abnormale belasting". Voorbeelden hiervan zijn grote betonnen pilaren, damwanden, kranen en graafmachines. Voor dergelijke ladingen moet een speciale vrijstelling worden verkregen van de Road Transport Agency (RDW).

Europees rijbewijs voor vrachtwagenchauffeurs

Iedereen die professioneel een vrachtwagen of bestelauto bestuurt met een laadvermogen van meer dan 500 kilogram (kg) moet een speciale Europese vergunning hebben. Deze vergunning is ook vereist in andere EU-lidstaten. De EU heeft een vergunningplicht voor vrachtwagens met een totaalgewicht van 3.500 kg of meer. Aanvragen voor een Europese vergunning kunnen worden ingediend bij de Nationale en Internationale Wegtransportorganisatie (NIWO).

Rij- en rusttijden

Bestuurders moeten zich houden aan de wettelijke rij- en rusttijden. Er is een verbod op het doorbrengen van de wekelijkse rustperiode in de vrachtwagen. De Inspectie Leefomgeving en Transport in Nederland handhaaft dit verbod.

Digitale tachograaf

Vrachtwagens moeten uitgerust zijn met een digitale tachograaf. Een tachograaf registreert rij- en rusttijden, snelheid en afgelegde afstand.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws