Binnenvaart

Binnenvaart als reactie op de groei van de containerstroom

De verwachting is dat het containervervoer van en naar de mainport van Rotterdam de komende 20 jaar aanzienlijk zal groeien. Als deze groei wordt opgevangen door wegtransport, worden onze wegen volledig geblokkeerd. Er is veel ongebruikte capaciteit in het systeem van binnenwateren en de binnenvaart kan grote volumes transporteren. In vergelijking met transport per vrachtwagen of vliegtuig produceert de binnenvaart veel minder CO 2 . Bovendien zijn binnenvaartongevallen zeldzaam.

De binnenvaart zal dus een aanzienlijke bijdrage moeten leveren om de mainport toegankelijk te houden. Om die reden stimuleert de Nederlandse overheid het goederenvervoer over de binnenwateren om de mainport toegankelijk te houden. In dit verband zijn de randvoorwaarden dat de binnenvloot schoner wordt en dat het transportproduct, dat binnenvaart omvat, betrouwbaarder wordt.

Andere randvoorwaarden zijn dat de binnenvaart schoner wordt en dat het huidige veiligheidsniveau tenminste wordt gehandhaafd, zo niet verbeterd.

Binnenvaart als onderdeel van de logistieke keten

Het is belangrijk dat binnenvaartondernemers samenwerken met andere logistieke partijen (verladers, wegvervoerders, binnenhavens, terminaloperators) om een geïntegreerd onderdeel van de keten te worden. Deze keten moet zo worden georganiseerd dat de sterke punten van de binnenvaart optimaal worden benut: grote hoeveelheden containers, geen problemen met congestie en lage CO 2 -emissies.

Strengere Europese normen voor motoren
Nieuwe binnenvaartmotoren moeten aan bepaalde emissie-eisen voldoen. Deze internationale overeenkomsten zullen binnen de EU worden aangescherpt.

De blauwe weg
De Nederlandse binnenvaart heeft een overkoepelend merk: The Blue Road. De binnenvaartsector kan het logo gebruiken om aan te geven dat het gebruik maakt van duurzaam vervoer over water.

Milieulabel voor binnenschepen
Het Green Award-certificaat is een milieulabel voor binnenschepen. Het doel van dit label is om schone binnenvaart te stimuleren en schone schepen herkenbaar te maken. Om het verkrijgen van een Green Award-certificaat aantrekkelijk te maken voor schippers, overwegen havens kortingen op havengelden te verlenen aan schone binnenvaartschepen met een Green Award-certificaat.

Betrouwbare en veilige waterwegen

Waterwegenbeleid
De Nederlandse overheid investeert in goede waterwegen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterbeheer is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van nationale waterwegen. Rijkswaterstaat (de uitvoerende tak van het ministerie van Infrastructuur en Waterbeheer beheert het nationale waterwegennetwerk.

Onderhoud / conservering
Het beheer en onderhoud van waterwegen is gericht op het beheren en behouden van functionaliteit om veilig transport over water te vergemakkelijken. In dit verband ligt de nadruk op:

  • behoud van bestaande waterwegen;
  • onderhoudswerkzaamheden up-to-date houden;
  • sluizen en bruggen bedienen;
  • verbetering van de veiligheid op waterwegen.

De investeringen in waterwegen zijn vooral gericht op het onderhouden van bestaande routes. Sloten en bruggen moeten goed blijven werken. Waterwegen moeten worden gebaggerd zodat ze begaanbaar blijven voor steeds grotere schepen. De prioriteit die wordt gegeven aan verschillende soorten onderhoudswerkzaamheden, hangt af van het economische belang van de transportfunctie en de risicos die de sluizen en andere structuren met zich meebrengen voor het verkeer.

Bouw (capaciteitsuitbreiding)
Naast het behoud van de waterwegen, handelt de staat vooruit op een toekomstige groei van de goederenstroom en de capaciteitsproblemen die zich zullen voordoen. Hoewel bouwprojecten, wordt de capaciteit van belangrijke waterwegen, sluizen, bruggen en ligplaatsen selectief uitgebreid om ook in de toekomst betrouwbaar en veilig vervoer over waterwegen mogelijk te maken. De bouwprojecten zijn geprogrammeerd in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimtelijke Planning & Vervoer (MIRT).

Communicatie- en informatiesysteem voor veilige binnenvaart
Om de veiligheid van de binnenvaart te verbeteren, heeft de overheid de afgelopen jaren geïnvesteerd in een communicatie- en informatiesysteem voor de binnenvaart: River Information Services (RIS).

Met RIS kan informatie op een gestandaardiseerde manier in heel Europa worden gedeeld. Bovendien wordt verkeersinformatie in een gestandaardiseerd formaat beschikbaar gesteld aan schepen. Bij het begin van een reis registreren schippers zich bij de RIS-server om informatie te verstrekken over de route, het schip en de lading. Hiermee kunnen Rijkswaterstaat en verkeersmanagementcentra in andere landen het verkeer op (Nederlandse) waterwegen beter geleiden. Bovendien stelt de informatie verladers, terminaloperators en schippers in staat efficiënter te werken.

In het kader van het RIS-systeem zijn AIS-transponders (automatisch informatiesysteem) geïntroduceerd aan boord van schepen. Deze transponders verzenden automatisch informatie over de positie en de naam van het schip. Het verkeersmanagementcentrum weet dus precies waar schepen zijn. AIS geeft schippers een beter beeld van het scheepvaartverkeer, wat bevorderlijk is voor veilige navigatie. Daarnaast is positie-informatie van belang voor een goede planning van het logistieke proces en daarom belangrijk voor logistieke dienstverleners.

Verbetering van binnenhavens
Binnenhavens zijn een belangrijke schakel in het goederenvervoer over waterwegen. Dergelijke havens bieden locaties voor bedrijven en vormen knooppunten in de opslag en overslag van goederen, bijvoorbeeld over de weg en per spoor.
De Nederlandse overheid vindt het belangrijk dat binnenhavens goed worden onderhouden en verbeterd. Gemeenten, provincies, belangenorganisaties en het bedrijfsleven worden aangemoedigd om de binnenhavens te verbeteren. In dit opzicht biedt het tijdelijke "Inland Navigation Quick Wins" -schema prikkels.

Vereisten voor de binnenvaart

De Nederlandse overheid stelt eisen aan de constructie, inrichting en uitrusting en uitrusting van binnenvaartschepen. Deze eisen zijn gericht op maximale veiligheid en het creëren van de minst mogelijke belasting voor het milieu.

De belangrijkste van deze vereisten zijn:

  • Vereisten voor binnenvaartschepen
    Schepen die vallen onder de Nederlandse wet op de binnenvaart en die worden gebruikt voor het vervoer van goederen of passagiers over de binnenwateren moeten voldoen aan de eisen die zijn vastgelegd in de wet.
  • De technische eisen voor de constructie, uitrusting en uitrusting en uitrusting van binnenvaartschepen zijn vastgelegd in een Europese richtlijn en in de Regeling voor het onderzoek van schepen op de Rijn (ROSR). Deze twee soortgelijke voorschriften beschrijven bijvoorbeeld de vaareigenschappen waaraan moet worden voldaan en hoe sterk de romp van een schip moet zijn.
  • Technische inspectie van binnenvaartschepen
    Voordat een schip goederen of passagiers mag vervoeren, moet het een technische inspectie ondergaan om een certificaat te verkrijgen. In dit verband kunnen reders zelf de EU-lidstaat kiezen waarin zij het schip willen laten certificeren. Ze kunnen ook kiezen voor Zwitserland.

Rotterdam mainport ontwikkeling

De haven van Rotterdam levert een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Het Rotterdam Mainport Development Project (PMR) moet ervoor zorgen dat het havengebied de ruimte heeft om te groeien en bovendien leefbaarder wordt.
De haven van Rotterdam speelt een essentiële rol in het goederenvervoer, een belangrijke pijler van de Nederlandse economie.

In het regeerakkoord heeft het kabinet de verdere ontwikkeling van het haven- en industriegebied krachtig ondersteund door de aanleg van een nieuw havengebied (Maasvlakte II) samen met de bijbehorende milieucompensatie.

Rotterdam is de belangrijkste haven van Europa. Meer dan 7% van wat we allemaal samen verdienen, wordt in dit gebied geproduceerd. De haven van Rotterdam is van bijzonder groot belang voor de sectoren transport, logistiek, energie en petrochemie, zowel regionaal als nationaal. In de komende jaren hebben bedrijven echter vrijwel geen ruimte meer voor uitbreiding in het bestaande haven- en industriegebied. En zonder meer ruimte zal het onmogelijk zijn voor Rotterdam om succesvol te concurreren met andere havens, binnen en buiten Europa.

De Nederlandse overheid heeft daarom besloten de mainport van Rotterdam te versterken door een nieuw havengebied aan te leggen. Tegelijkertijd zal de levenskwaliteit in het Rijnmondgebied worden verbeterd. Dit is het dubbele doel van het Rotterdam Mainport Development Project.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws