De verbinding tussen de Betuwelijn en het achterland wordt binnenkort verbeterd. Een extra spoor zal worden gelegd langs de lijn tussen Zevenaar en Oberhausen (Duitsland). Dit derde spoor zal in 2022 worden voltooid, waardoor meer treinen op de lijn kunnen rijden.

Meer goederentreinen door uitbreiding van de Betuwelijn

Het transport op de Betuweroute is de afgelopen jaren toegenomen. De verwachting is dat deze opwaartse trend de komende jaren zal doorzetten. Een derde spoor is nodig om deze verwachte toename adequaat aan te kunnen. De eerste terminals op Maasvlakte II worden dit jaar in gebruik genomen. Dit betekent een toename van het goederenvervoer. De aanleg van een derde spoor betekent dat vrachtvervoerders meer goederentreinen op Europese goederencorridors kunnen laten rijden. Het internationale treinverkeer tussen Rotterdam en Genua zal hierdoor ook worden verbeterd.

Emmerich-Oberhausen uitbreidingswerken lopen tot 2022

De werkzaamheden aan de lijn Emmerich-Oberhausen beginnen in 2016 en moeten in 2022 worden voltooid.

Het project bestaat uit de volgende componenten:

  • het leggen van een derde baan van 70 km en een vierde baan van 3 km;
  • aanleg van 74 km geluidsschermen;
  • upgraden van 11 stations;
  • 47 viaducten en bruggen bouwen of wijzigen;
  • 55 niveauovergangen vervangen door 38 viaductovergangen.

Aanpassingen om het verkeer tijdens het werk te trainen

Hoe kan vrachtvervoer tijdens de uitvoering van engineeringwerkzaamheden zo soepel mogelijk blijven verlopen? De vraag is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met de belanghebbenden behandeld. Als gevolg hiervan zijn maatregelen genomen om overlast voor ander treinverkeer en voor omwonenden zoveel mogelijk te verminderen. Dit helpt ervoor te zorgen dat vrachtvervoer te allen tijde voldoet aan de veiligheids- en geluidsnormen.

De maatregelen omvatten:

  • goederentreinen omleiden naar alternatieve lijnen:
    • treinen naar Midden- en Zuid-Duitsland en Italië moeten indien mogelijk gebruikmaken van de spoorweggrensovergang bij Venlo;
    • treinen naar Oost- en Noord-Duitsland en Scandinavië moeten indien mogelijk de grensovergang bij Oldenzaal gebruiken.
  • treinen die gevaarlijke stoffen bevatten, moeten indien mogelijk de Betuwelijn gebruiken.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu past de capaciteitsverdeling aan zodat de alternatieve lijnen meer goederentreinen aankunnen. Het neemt ook stappen om het gebruik van bestaande infrastructuur te optimaliseren. Spoorwegbeheerder ProRail zal bijvoorbeeld geen onderhoudsactiviteiten uitvoeren terwijl treinen worden omgeleid.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws