Oproepen naar 112 vanaf mobiele telefoons worden doorgestuurd naar de nationale alarmcentrale in Driebergen. Van daaruit wordt u verbonden met de alarmcentrale in uw regio.

Vertel de operator wanneer u 112 belt:

  • wat is er gebeurd;
  • welke hulp nodig is;
  • en welk type hulpdienst u denkt dat nodig is: de politie, de brandweer of de ambulancedienst.

De hulpverlener brengt u rechtstreeks naar de juiste hulpdienst in uw regio.

Bellen met 112 zonder prepaidtegoed of zonder simkaart

U kunt altijd 112 bereiken, zelfs zonder prepaidtegoed of een geldige simkaart. 112 oproepen krijgen voorrang op gewone oproepen. Als het gesprek wordt verbroken, belt de operator u terug met behulp van nummerherkenning. Dit kan zelfs als er geen simkaart in uw telefoon zit.

Bellen met 112 zonder verbinding met uw eigen provider

Aanbieders van mobiele netwerken bellen altijd naar 112. U hoeft geen verbinding te maken met het mobiele netwerk van uw eigen provider.

Langer wacht op 112 oproepen van 4G-netwerken

Gebruikers van 4G-netwerken moeten mogelijk langer wachten op een oproep naar 112 om door te gaan. Dit komt omdat 4G momenteel alleen voor gegevens wordt gebruikt. Om een spraakverbinding met 112 te kunnen maken, moet de telefoon terugschakelen naar een 3G- of 2G-netwerk. Dit kan enkele seconden duren.

Teksten kunnen niet naar 112 worden verzonden

Over het algemeen kun je geen sms 112 sturen en is het ook niet mogelijk om sms- of chatdiensten te gebruiken als je noodhulp nodig hebt. Speciale groepen bellers kunnen deze services echter in beperkte gevallen gebruiken. Er worden plannen gemaakt om deze optie voor het grote publiek uit te breiden.

Artikelen

Topics

Overheid en democratie

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws