Nederland is het maritieme centrum van Europa. Het is ook de thuisbasis van een van de sterkste en meest complete maritieme clusters ter wereld.

Deze sterke positie wordt mogelijk gemaakt door een veelzijdige maritieme industrie, een zeer diverse vloot van zeeschepen, Europas grootste binnenvaartvloot en de hoogste havencapaciteit in Europa. Daarnaast is Nederland een wereldleider in het aanbieden van offshore-diensten en het ontwikkelen van complexe maritieme systemen.

Baanbrekende maritieme producten en diensten van de toekomst zijn de drijvende krachten achter de steeds succesvollere maritieme sector. Het Maritime Knowledge Center (MKC) is een vroeg voorbeeld van de gouden driehoek die innovatief en inventief is. Op deze manier kon het de internationale markt veroveren. Het Centrum speelt ook een belangrijke rol bij de invulling van het huidige beleid voor de topsectoren. Dit gebeurt door het leggen van verbanden tussen kennis en omzet.

Middelgrote ondernemingen zijn belangrijke spelers vanwege hun specifieke expertise en creatieve inbreng. Economische en sociale uitdagingen worden gecombineerd in 4 innovatiethemas met hoge prioriteit:

  • Winnen op zee
  • Schone schepen
  • Slimme schepen
  • Smart Ports

Winnen op zee

Winning at Sea richt zich op technologische oplossingen voor het winnen van energie uit de zee en de offshore-mijnbouw van grondstoffen. De wereldmarkt bedraagt tientallen miljarden euros en groeit.

Nederland heeft een sterke positie op het gebied van waterbouw, scheepvaart en offshore. Nederland blinkt uit in zowel operaties op de zeebodem als in het winnen van olie, gas en duurzame energie uit de zee. De concurrentie is vrij beperkt. Nederland is ook een leider in de bouw, het beheer en het onderhoud van offshore windparken.

Schone schepen

Schone schepen worden steeds belangrijker vanwege de toenemende maatschappelijke druk. Verschillende opties worden onderzocht en gebouwd, waarbij de nadruk ligt op brandstofefficiëntie, verminderde emissies en materiaalefficiëntie. Verschillende alternatieve brandstoftoepassingen worden onderzocht en getest, wat resulteert in commercialisering. Dit thema omvat ook geluidsreductie zowel boven water als onder water. Schone faalaspecten en aspecten van het levenseinde mogen absoluut niet worden verwaarloosd.

Slimme schepen

Slimme schepen dragen ertoe bij dat schepen beter zijn uitgerust voor hun vele taken op zee. Ze verlagen ook de kosten van constructie en gebruik. Dit betekent dat de grootte van bemanningen en de kosten van onderhoud en bediening aanzienlijk worden verminderd. Er moet speciale aandacht worden besteed aan het waarborgen van de veiligheid. Het uitbreiden van de functionaliteit en inzetbaarheid van complexe schepen zal hun wereldwijde concurrentiepositie in nichemarkten verbeteren. Het efficiënt en concurrerend bouwen van steeds slimmere schepen zal leiden tot een versterking van hun positie op de wereldmarkt.

Smart Ports

Slimme poorten zijn nodig om het hele proces van aanlopen van haven tot overslag aan de kade voor schepen efficiënter te maken. Verkeersregeling kan worden verkort door de beltijd te optimaliseren. En ook door de haven- en vrachtafhandeling beter te structureren. Onderzoek naar de veiligheid van operaties is noodzakelijk om het gewenste veiligheidsniveau te kunnen garanderen wanneer innovaties worden geïmplementeerd. Havens worden offshore gebouwd. Stadshavens worden overwogen voor herontwikkeling en optimaal en duurzaam gebruik.

Artikelen

Topics

Klimaat, mileu en natuur

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws