De haven van Rotterdam levert een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie, met name door het goederenvervoer. Het Rotterdam Mainport Development Project zorgt ervoor dat de haven ruimte heeft om te groeien.

Rotterdam uitbreiden om concurrerend te blijven

Rotterdam is de belangrijkste haven van Europa. Het is vooral belangrijk voor de transport- en logistieke sector en de petrochemische en energie-industrie. Bedrijven kunnen de komende jaren weinig uitbreiden in de bestaande haven- en industriegebieden. Rotterdam kan niet concurreren met andere havens - in Europa en daarbuiten - zonder extra ruimte om uit te breiden.

Nieuw havengebied: Maasvlakte 2

De Nederlandse overheid heeft daarom besloten de Rotterdamse hubhaven te versterken door een nieuw havengebied aan te leggen (Maasvlakte 2). Tegelijkertijd moet de leefbaarheid van het Rijnmondgebied worden verbeterd. Dat is het tweeledige doel van het Rotterdam Mainport Development Project.

  • land terugwinnen voor Maasvlakte 2;
  • voorzien in milieucompensatie voor Maasvlakte 2;
  • ontwikkeling van 750 hectare om te dienen als een nieuw natuur- en recreatiegebied;
  • verbetering van de huidige Rotterdamse regio via bestaande Rotterdam Area-projecten. Bijvoorbeeld het creëren van gemeenschapsparken langs de Maas.

Industrieterrein van 1000 hectare

De ontwikkeling van Maasvlakte 2 omvat een nieuw industrieterrein van 1000 hectare groot en gelegen aan diep water. Dit betekent dat grote zeeschepen directe toegang hebben tot Maasvlakte 2. De locatie heeft ook goede vervoersverbindingen naar het Europese achterland:

  • per spoor via de Betuwelijn
  • door pijpleiding
  • via binnenwateren
  • op de weg

Maasvlakte 2: maatregelen voor het handhaven van een goede luchtkwaliteit

Het gebruik van Maasvlakte 2 kan leiden tot een slechtere luchtkwaliteit door de hoeveelheid fijn stof en uitgestoten stikstofdioxide.

De overheid neemt verschillende maatregelen om dit te voorkomen.

  • Vanaf 2035 een verbod op relatief sterk vervuilende binnenschepen.
  • Een snelheidslimiet op verschillende delen van waterwegen.
  • Een verhoging van havengelden voor relatief zeer vervuilende binnenschepen.
  • Het instellen van een emissiearme zone voor goederenvervoer: alleen relatief schone vrachtwagens zijn welkom op Maasvlakte 1 en 2.

De afspraken over deze maatregelen zijn vastgelegd in de Overeenkomst luchtkwaliteit Maasvlakte 2.

Maasvlakte 2 en natuurcompensatie

De ontwikkeling en het gebruik van Maasvlakte 2 heeft een negatieve invloed op de zee en de natuur. Een deel van het omliggende duingebied gaat ook verloren. Op grond van de Natuurbeschermingswet 1998 (Natuurbeschermingswet) is de overheid verplicht dergelijke schade te vergoeden.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws