De overheid werkt samen met de maritieme sector en andere landen om tot afspraken te komen over duurzaam zeevervoer. Het doel is om vervuiling door zeeschepen te verminderen en de zee en havens op een duurzame manier te gebruiken.

Het overheidsbeleid is grotendeels gebaseerd op overeenkomsten met de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en de Europese Unie en is vastgelegd in de Nederlandse Maritieme Strategie 2015-2025.

Maatregelen om de schadelijke effecten van scheepsemissies te bestrijden

Uitlaatgassen van de motoren van schepen kunnen plaatselijke luchtvervuiling veroorzaken door de uitstoot van zwaveloxiden, stikstofoxiden en deeltjes. Schepen stoten ook CO2 uit en dragen dus ook bij aan de opwarming van de aarde. Wereldwijde afspraken zijn gemaakt om deze schadelijke milieueffecten te bestrijden.

  • Vanaf 2025 moeten alle nieuwe schepen (gemiddeld) minimaal 30% energiezuiniger zijn dan nu.
  • Alle schepen moeten uitgebreide informatie over hun brandstofverbruik registreren en rapporteren.
  • De IMO (een gespecialiseerd agentschap van de Verenigde Naties) werkt een plan uit om de CO2-uitstoot te verminderen.
  • Vanaf 2021 moeten nieuwe schepen op de Noordzee 70% minder stikstofoxide uitstoten dan in 2016.
  • Vanaf 2020 mogen schepen alleen brandstof gebruiken met een maximaal zwavelgehalte van 0,5%. Op de Noordzee is de limiet sinds 2015 maximaal 0,1%.

Voorkomen van lozingen

Schepen mogen geen afval op zee lozen. In Europese havens zijn schepen verplicht hun afval over te dragen en een vergoeding voor afvalverwerking te betalen.

Bestrijding van de verspreiding van exotische organismen in ballastwater

Ballastwater is het water dat schepen gebruiken om op zee stabiel te blijven wanneer ze niet volledig zijn geladen. Het internationale ballastwaterakkoord bepaalt dat schepen een ballastwaterbehandelingssysteem moeten hebben om ballastwater van exotische organismen te zuiveren. Deze behandelingssystemen kunnen de introductie van exotische organismen in wateren voorkomen waar ze niet van nature voorkomen.

Schone en veilige verwijdering van schepen

De EU-verordening inzake scheepsrecycling bevat vereisten voor schepen die onder de vlag van een Europees land varen. Deze vereisten treden uiterlijk eind 2018 in werking. Alleen scheepsrecyclingbedrijven die aan strenge milieu- en arbeidsvoorwaarden voldoen, mogen deze schepen verwijderen. De eisen zullen voorkomen dat bedrijven schepen weggooien onder omstandigheden die schadelijk zijn voor mens en milieu.

Wereldwijde overeenkomsten zijn ook vastgelegd in het Verdrag van Hong Kong. Dit verdrag is nog niet in werking getreden.

Artikelen

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws