De EU-dienstenrichtlijn maakt het voor dienstverleners gemakkelijker om in andere EU-landen te werken. Ze kunnen alles organiseren via één Point of Single Contact.

Eén aanspreekpunt waar serviceproviders alles kunnen organiseren

Dankzij de Dienstenrichtlijn kunnen dienstverleners alles organiseren via een Point of Single Contact (PSC). Elke lidstaat heeft zijn eigen PSC. Dit betekent dat dienstverleners minder administratieve regels hebben om mee om te gaan. De EU-dienstenrichtlijn is ook van toepassing op IJsland, Liechtenstein en Noorwegen. Deze landen hebben dus ook hun eigen PSCs.

In Nederland is de PSC Business.gov.nl.

Voorbeelden van diensten die onder de Dienstenrichtlijn vallen

Straatartiesten die willen spelen op festivals in België en Frankrijk. Een restauranthouder die wil uitbreiden naar Spanje en Italië. Een architect die werkzaamheden uitvoert voor een Duits bouwbedrijf. De dienstenrichtlijn is van toepassing op vrijwel alle dienstverleners.

Dienstenrichtlijn niet van toepassing op alle diensten

De dienstenrichtlijn is niet van toepassing op alle diensten, inclusief:

  • financiële diensten
  • telecommunicatiediensten
  • vervoer-
  • uitzendbureaus
  • gezondheidszorg
  • audiovisuele diensten
  • gokactiviteiten
  • sociale voorzieningen (sociale woningbouw)
  • particuliere beveiligingsdiensten
  • notarissen
  • belastinggerelateerde activiteiten, arbeidsrecht en grensoverschrijdende plaatsing van werknemers.

Services Act

De Dienstenwet bepaalt welke diensten wel en niet onder de Dienstenrichtlijn vallen. De wet is sinds 2009 van kracht.

Dienstenrichtlijn niet van toepassing op alle diensten

De dienstenrichtlijn is niet van toepassing op:

  • financiële diensten;
  • elektronische communicatiediensten;
  • vervoer;
  • uitzendbureaus;
  • gezondheidszorg;
  • audiovisuele diensten;
  • gokactiviteiten;
  • sociale diensten (sociale woningbouw);
  • particuliere beveiligingsdiensten;
  • notarissen;
  • diensten van algemeen belang;
  • belastinggerelateerde activiteiten, arbeidsrecht en de grensoverschrijdende plaatsing van werknemers.

Hoe de dienstenrichtlijn consumenten ten goede komt

De dienstenrichtlijn komt ook ten goede aan consumenten. Wanneer bedrijven hun activiteiten uitbreiden naar andere landen, creëert dit concurrentie. Concurrentie verlaagt de prijzen en verbetert de kwaliteit van de geleverde diensten.

Sinds de inwerkingtreding van de Dienstenwet hebben consumenten meer keuze.

Artikelen

Topics

Overheid en democratie

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws