Als u zaken doet in een andere EU-lidstaat, is de EU-dienstenrichtlijn waarschijnlijk op u van toepassing. De richtlijn is van toepassing op vrijwel alle dienstverleners, van installateurs en schilders tot glazenwassers en loodgieters. Hiermee kunt u via een Point of Single Contact (PSC) administratieve problemen in een andere EU-lidstaat aanpakken. U kunt bijvoorbeeld online licenties aanvragen. De dienstenrichtlijn is van toepassing op de Europese Unie, IJsland, Liechtenstein en Noorwegen.

Eén aanspreekpunt voor dienstverleners in elke EU-lidstaat

Volgens de richtlijn moet elke EU-lidstaat zijn eigen PSC hebben. In Nederland heeft het PSC Message Box opgezet, een e-mailsysteem voor licentieaanvragen en andere procedures.

Alle EU-lidstaten plus IJsland, Liechtenstein en Noorwegen hebben één-loketten. Ze staan vermeld op de website van de Europese Commissie.

Verplichte ontvangstbevestiging van vergunningaanvragen

Als een dienstverlener een vergunning aanvraagt, moet de betreffende autoriteit (gemeente, provincie, waterschap) de ontvangst van de aanvraag bevestigen en aangeven wanneer deze een beslissing neemt. Het kan de tijdslimiet indien nodig eenmaal verlengen, bijvoorbeeld omdat een applicatie ingewikkeld is.

Geen nieuws is goed nieuws

Voor sommige licenties is de regel geen nieuws is goed nieuws van toepassing. Als de autoriteit niet op tijd een beslissing neemt, krijgt de aanvrager automatisch een vergunning.

Dit is echter niet het geval als het automatisch verlenen van een vergunning bijvoorbeeld negatieve gevolgen zou hebben voor de volksgezondheid of het milieu.

Meer Nederlandse documenten erkend in het buitenland

De Dienstenrichtlijn voorziet in de wederzijdse erkenning van certificaten. De houder van een Nederlands hygiënecertificaat kan bijvoorbeeld een café in Duitsland openen. De relevante autoriteit in Duitsland kan echter om een vertaling van het certificaat vragen. Het kan ook controleren of het certificaat gelijkwaardig is aan het relevante Duitse document. Als dit niet het geval is, kan het nodig zijn om een ander certificaat te verkrijgen.

Bedrijven moeten consumenten voldoende informatie verstrekken

Dienstverleners moeten consumenten informatie verstrekken. Dit omvat informatie over prijzen (als deze al zijn vastgesteld) en garanties. Ze moeten ook hun naam en adres opgeven, zodat consumenten kunnen klagen als er een probleem is.

Digitale handtekening voor bedrijfsvertegenwoordigers

Vertegenwoordigers van het bedrijfsleven moeten soms digitale documenten ondertekenen. Er zijn verschillende manieren waarop ze dit kunnen doen.

Artikelen

Topics

Overheid en democratie

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws