Fietsen vergroten de bereikbaarheid van steden en vormen een gezonde, duurzame vorm van mobiliteit. Bovendien zal een verhoogd gebruik van fietsen de files verminderen. Toch kiezen veel pendelaars voor een auto wanneer ze naar hun werk gaan. Daarom wil de overheid Nederland nog fietsvriendelijker maken.

Fietser in de fietsenstalling op het centraal station van Rotterdam, die plaats biedt aan 5190 fietsen.

Het aanleggen van fietspaden en het stimuleren van het gebruik van fietsen vallen onder de verantwoordelijkheid van gemeenten en provincies. Goede samenwerking is hierbij essentieel. Sommige situaties vragen om nationale regelingen. Om die reden bundelt het rijk de krachten met de provinciale en gemeentelijke overheden. Een dergelijke collectieve inspanning is het Tour de Force-programma: het totale fietsbeleid van de overheid tot 2020.

Tour de Force wil het aantal fietskilometers in Nederland de komende tien jaar met 20 procent verhogen. Binnen Tour de Force bekijken de regeringen de belangrijkste uitdagingen om fietsen aantrekkelijker te maken. Daarnaast onderzoeken ze slimme oplossingen voor deze uitdagingen, samen met bedrijven, NGOs en kennisplatforms. Zoals het kenniscentrum CROW-Fietsberaad, de Nederlandse fietsambassade en de fietsersbond / Nederlandse fietsersbond.

Uitdagingen voor het fietsbeleid

Het Tour de Force-programma behandelt kwesties zoals:

  • Hoe kunnen we de afstemming van fietsen en openbaar vervoer verbeteren?
  • Hoe kunnen we slimme technologieën gebruiken voor fietsers? Bijvoorbeeld verkeerslichten die groen worden bij het naderen van een fietser. Of een systeem dat wijst op vrije plekken in fietsenstallingen. Of een chip in fietsen om gestolen fietsen gemakkelijker terug te vinden.
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ouderen veilig kunnen blijven fietsen?
  • Zijn er slimme manieren om dure fietsmaatregelen te financieren?

Rol van de centrale overheid

De rijksoverheid kan helpen door partijen bij elkaar te brengen, onderzoek te laten doen, experimenten uit te voeren, regelgeving te wijzigen en in sommige gevallen stedelijke maatregelen mede te financieren. Zo financiert de rijksoverheid bijvoorbeeld de renovatie of bouw van extra fietsparkeervoorzieningen op treinstations. De bouwkosten zijn meestal verdeeld over gemeenten, provincies, transportregios en de staat. De voorspellingen laten zien dat de treinstations de komende 15 jaar veel extra parkeerplaatsen nodig hebben.

Artikelen

  • Fietsen
    • Fietsbeleid in nederland

      Fietsgebruik is wijdverbreid in Nederland. In 27% van de gevallen nemen we de fiets. In sommige...

    • Fietsen

      Nederland is het nummer één land ter wereld als het gaat om fietsen. Onze bevolking van minstens...

    • Krachttoer

      Fietsen vergroten de bereikbaarheid van steden en vormen een gezonde, duurzame vorm van...

    • Veilig fietsen

      Fietsers zijn kwetsbaar. Daarom wil de overheid de zichtbaarheid van fietsers verbeteren, evenals...

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws