Fietsgebruik is wijdverbreid in Nederland. In 27% van de gevallen nemen we de fiets. In sommige steden vertegenwoordigen fietsen nog een veel groter deel. Er zijn echter mogelijkheden om meer mensen op de fiets te laten reizen. Meer dan de helft van alle autoritten omvat immers een afstand korter dan 7,5 kilometer. Dit is een afstand die de meeste mensen acceptabel vinden om te fietsen. En met de snelle komst van de e-bike zijn ook langere afstanden behoorlijk cyclisch.

Fietsers verlaten de IJ-veerboot op Amsterdam Centraal Station tijdens de spits

Voorbeeldmaatregel: snelle fietsroutes

Als meer mensen zouden kiezen om van en naar het werk te fietsen, zou het aantal files tijdens piekuren worden verminderd. Opties voor het stimuleren van fietsgebruik betreffen met name afstanden tot 15 kilometer. Hoogwaardige fietsroutes zijn essentieel voor deze groep fietsers, niet alleen binnen de steden, maar ook tussen steden. De afgelopen jaren heeft de staat gemeentelijke en provinciale autoriteiten aangemoedigd om goede regionale fietsroutes aan te bieden. Momenteel worden ongeveer 25 snelle fietsroutes aangelegd of zijn deze al voltooid.

Voorbeeldmaatregel: fietsgebruik belonen

Verschillende regios promoten het gebruik van fietsen door middel van apps voor mobiele telefoons. Een goed voorbeeld is het B-Riders-project in de provincie Brabant. B-Riders zijn pendelaars die overstappen van auto naar fiets. Ze worden gecoacht door een app en ontvangen een financiële beloning voor elke gereden kilometer tijdens piekuren. De ervaring leert dat de meeste mensen blijven fietsen, zelfs nadat de beloning is beëindigd.

Voorbeeldmaatregel: fietsfaciliteiten en kilometervergoeding door werkgevers

Werkgevers profiteren ook van werknemers die fietsen naar hun werk. Werknemers die fietsen, zijn beter in vorm en zijn minder vatbaar voor ziekteverzuim. Bovendien kunnen bedrijven door fietsgebruik vaak op parkeerkosten besparen. Om die reden moedigt de overheid werkgevers aan om voldoende fietsfaciliteiten te bieden en een kilometervergoeding voor fietsers in te voeren. Werkgevers kunnen fietsers een (belastingvrije) kilometervergoeding van maximaal 19 cent per kilometer verstrekken, zoals het geval is voor autorijden.

Voorbeeldmaatregel: fietstellingsweek

Meer informatie over het gedrag van fietsers is essentieel voor het bieden van goede fietsfaciliteiten. Daarom wordt er een Nationale Fietstellingsweek georganiseerd. Tijdens deze fietstellingsweek hebben fietsers een speciale tel-app op hun mobiele telefoon. Deze app meet hun snelheid, de route die ze nemen, het tijdstip van de dag waarop ze fietsen en waar ze vertraging oplopen. Deze informatie is zeer waardevol bij het in kaart brengen van problemen en locaties waarop de fietsinfrastructuur moet worden verbeterd.

Artikelen

  • Fietsen
    • Fietsbeleid in nederland

      Fietsgebruik is wijdverbreid in Nederland. In 27% van de gevallen nemen we de fiets. In sommige...

    • Fietsen

      Nederland is het nummer één land ter wereld als het gaat om fietsen. Onze bevolking van minstens...

    • Krachttoer

      Fietsen vergroten de bereikbaarheid van steden en vormen een gezonde, duurzame vorm van...

    • Veilig fietsen

      Fietsers zijn kwetsbaar. Daarom wil de overheid de zichtbaarheid van fietsers verbeteren, evenals...

Topics

Verkeer en vervoer

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws