Als u denkt dat een luchtvaartmaatschappij zich niet houdt aan de regels met betrekking tot bijvoorbeeld vertragingen van vluchten, annuleringen of vertraagde bagage, moet u eerst proberen het probleem met de luchtvaartmaatschappij zelf op te lossen. Als dat niet lukt, kunt u een klacht indienen.

Een klacht indienen over een luchtvaartmaatschappij

Als u een klacht heeft over een luchtvaartmaatschappij, kunt u verschillende stappen ondernemen:

  • Stap 1: neem contact op met de luchtvaartmaatschappij en probeer samen een oplossing te vinden.
  • Stap 2: dien een schriftelijke klacht in bij de luchtvaartmaatschappij. Er is een voorbeeldbrief in het Engels die u kunt gebruiken.
  • Stap 3: dien een klacht in bij de bevoegde instantie. Dit is meestal de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT is bevoegd om alle zaken te behandelen met betrekking tot vluchten die vertrekken vanuit Nederland en vluchten uitgevoerd door EU-luchtvaartmaatschappijen die naar Nederland reizen van buiten de EU. Gebruik het klachtenformulier op de website van ILT om een klacht in te dienen.
  • Stap 4: Als u geen schikking met de luchtvaartmaatschappij bereikt, kunt u uw zaak voor de rechter brengen. U kunt dit doen voor of nadat u uw klacht heeft ingediend bij de inspectie. Zie www.rechtspraak.nl voor meer informatie over hoe u uw zaak aanhangig kunt maken.

Klachten over onvoldoende voorzieningen voor mensen met beperkte mobiliteit

Mensen met beperkte mobiliteit kunnen tijdens het reizen verschillende problemen ondervinden, waaronder:

  • onvoldoende voorzieningen;
  • ongetraind personeel;
  • weigering van toegang;
  • schade aan medische hulpmiddelen.

Als u dergelijke problemen ondervindt, kunt u contact opnemen met de organisatie die verantwoordelijk is voor de passagiers op de luchthaven. U kunt ook contact opnemen met uw touroperator of luchtvaartmaatschappij, afhankelijk van waar het incident plaatsvond. Er is een standaardformulier voor het indienen van klachten over voorzieningen voor mensen met beperkte mobiliteit.

Als u niet tot een schikking komt, kunt u een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die alle klachten behandelt en beslist. De ILT kan ook stappen ondernemen als luchtvaartmaatschappijen zich niet aan de regels houden.

Artikelen

Topics

Migratie en reizen

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws