Een aantal verschillende instanties is betrokken bij het opstellen, uitvoeren en beoordelen van het communicatiebeleid van de centrale overheid. Deze omvatten de Government Information Service (RVD), de communicatieafdelingen van het ministerie, de Information Council (VoRa), de Public Information and Communications Service (DPC) en verschillende expertisecentra.

Overheidsinformatiedienst (RVD)

De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) is onderdeel van het ministerie van Algemene Zaken. Het coördineert en implementeert het algemene communicatiebeleid van de centrale overheid en is verantwoordelijk voor:

  • mediarelaties voor de premier en de regering;
  • informatie verstrekken over het overheidsbeleid, de premier en het ministerie van Algemene Zaken;
  • mediarelaties en informatie over leden van het Koninklijk Huis.

Ministerie communicatie-afdelingen

Alle ministeries hebben een centrale communicatie- of informatieafdeling. Hun belangrijkste taken zijn:

  • onderhouden van relaties met en informeren van de media;
  • verstrekken van communicatie-advies;
  • uitvoeren van opiniepeilingen;
  • coördinerende ministeriecommunicatie

Informatieraad

De Informatieraad (VoRa) is een adviesraad van hoge ambtenaren. Het is het belangrijkste interministeriële overlegorgaan voor overheidscommunicatie. De leden zijn de directeuren van de communicatieafdelingen van het ministerie. De raad wordt voorgezeten door de directeur-generaal van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD).

De taken van de raad omvatten:

  • helpen bij het opstellen van regels en richtlijnen voor overheidscommunicatie;
  • het ontwikkelen van het algemene communicatiebeleid van de centrale overheid en het adviseren van het kabinet hierover.

Public Information and Communications Service (DPC)

De Public Information and Communications Service (DPC) van het Ministerie van Algemene Zaken helpt de centrale overheid communiceren met het publiek. Communicatieadviseurs, mediaspecialisten, redacteuren, campagnebeheerders en onderzoekers werken samen met de ministeries om ervoor te zorgen dat de centrale overheid optimaal communiceert.

De Public Information Service is onderdeel van DPC. Het beantwoordt vragen aan ministeries van burgers. Antwoorden op veelgestelde vragen zijn te vinden in het Engels op Government.nl en in het Nederlands op Rijksoverheid.nl. Leden van het publiek kunnen ook vragen stellen via telefoon, e-mail, Twitter of WhatsApp. Zie de pagina met contactgegevens van de Public Information Service voor meer informatie.

Expertisecentra

  • Nationaal crisiscentrum

Het National Crisis Centre (NCC) coördineert informatie voor het publiek tijdens nationale rampen en crises. Het NCC is 24 uur per dag bemand.

  • Human Resources Expertise Center (UBR | EC O&P)

Het Human Resources Expertise Center (UBR | EC O&P) is verantwoordelijk voor de communicatie van de centrale overheid als werkgever. Een voorbeeld is de campagne Werken voor Nederland en de website Werkenvoornederland.nl, die nu een gecentraliseerde vacaturedatabank heeft.

Artikelen

Topics

Overheid en democratie

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws