Iedereen in Nederland heeft recht op gelijke behandeling. Dit recht wordt zo belangrijk geacht dat het is verankerd in artikel 1 van de Nederlandse grondwet.
Actie ondernemen tegen discriminatie
Als u vindt dat u bent gediscrimineerd, kunt u verschillende stappen ondernemen. De wet somt de vormen van discriminatie op waartegen u actie kunt ondernemen, waaronder discriminatie op grond van religie of overtuiging, afkomst, seksuele geaardheid, geslacht, huidskleur, ras, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte of leeftijd.
In gevallen van discriminatie kunt u uw situatie presenteren of uw klacht indienen bij:
Uw werkgever, verhuurder, onderwijsinstelling of transportbedrijf
Er kan een klachtenfunctionaris of een klachtencommissie zijn die u kan helpen een aanvaardbare oplossing te vinden.Een antidiscriminatieservice in uw omgeving
Als u niet zeker weet of het de moeite waard is om een klacht in te dienen, kunt u eerst advies vragen aan een antidiscriminatiedienst. Alle gemeenten in Nederland hebben zon service. Iedereen kan de service benaderen met een vraag of klacht over discriminatie. De antidiscriminatiedienst biedt hulp en advies en registreert de klacht.Nationale hulplijn voor discriminatie
U kunt de nationale hulplijn voor discriminatie bellen op 0900 235 4354. Gesprekken kosten € 0,10 per minuut en worden automatisch doorgeschakeld naar uw antidiscriminatieservice. De contactgegevens van alle antidiscriminatiediensten en meldpunten voor discriminatie worden ook weergegeven op de website discriminatie.nl en op de website van Art.1, de nationale vereniging tegen discriminatie.
Nederlands Instituut voor de Rechten van de Mens
Het Nederlands Instituut voor Mensenrechten beoordeelt of wetten inzake gelijke behandeling zijn overtreden. Organisaties die de regels voor gelijke behandeling willen kennen, kunnen ook contact opnemen met het Instituut. Klachten worden gratis behandeld. De beslissingen van het Instituut zijn niet bindend, dus partijen zijn niet verplicht zich eraan te houden. In de praktijk worden de aanbevelingen echter vaak opgevolgd
Een burgerlijke of administratieve rechtbank
In gevallen waarin u het Nederlands Instituut voor de Rechten van de Mens al hebt benaderd, is de rechtbank verplicht om de bevindingen van het instituut mee te nemen in zijn beslissing. U kunt zich echter ook tot de rechtbank wenden zonder eerst contact op te nemen met het instituut.De politie
Als u bent lastiggevallen, geïntimideerd of erger, kunt u ook een strafrechtelijke klacht indienen bij de politie als er een overtreding is begaan. Dat betekent dat het incident discriminatie op grond van ras, geslacht, religie, overtuiging, seksuele geaardheid of handicap betrof. Wanneer u discriminatie meldt, kunt u zo veel of zo weinig persoonlijke informatie verstrekken als u wilt.
De internet-discriminatiehotline
Als u discriminerende uitspraken op internet aantreft, kunt u deze melden bij de internet-discriminatiehotline (MiND Nederland). De internet-discriminatiehotline registreert en verwerkt deze rapporten. De hotline evalueert meldingen van discriminatie op het Nederlandse deel van internet. Als MiND van mening is dat een bepaalde verklaring onwettig is, wordt een verzoek tot verwijdering van die verklaring ingediend. In uitzonderlijke gevallen neemt het contact op met de politie. U kunt internet-discriminatie melden door een e-mail te sturen naar MiND.Meld misdaad anoniem
U kunt ook anoniem aangifte doen bij de politie door het telefoonnummer van Bel M. (0800 7000) te bellen. In dat geval hoeft u geen persoonlijke gegevens te verstrekken. Zie Anoniem misdaad melden voor meer informatie.