Ondernemers zijn van vitaal belang voor economische groei. Dit moet tot uiting komen in een onderwijssysteem dat ondernemersvaardigheden leert.

Ondernemersvaardigheden aanleren

Ondernemers moeten inzicht hebben in economische en juridische kwesties, evenals in marketing en belastingen. Ze moeten ook bedrijfsplannen kunnen opstellen. Onderwijsinstellingen kunnen op deze behoeften inspelen, bijvoorbeeld door ondernemersvaardigheden in hun curriculum op te nemen of door studenten een cursus te laten volgen die wordt gegeven door een gastdocent uit de industrie.

Studie combineren met een bedrijf runnen

Veel studenten runnen een bedrijf tijdens hun studie. Onderwijsinstellingen kunnen studenten helpen door hun programma aan te passen, bijvoorbeeld door zakelijke opdrachten toe te laten meetellen voor studiepunten. Of door laatstejaarsstudenten een groter deel van de winst van hun bedrijf te laten houden, zonder hun recht op studiefinanciering te verliezen.

Betere banden tussen onderwijs en de arbeidsmarkt

Onderwijs en opleiding moeten beter inspelen op de behoeften van de arbeidsmarkt. Daarom werken onderwijsinstellingen en de particuliere sector nauwer samen via organisaties zoals de Education-Business Alliance.

Meer gekwalificeerde technici

Er is veel vraag naar geschoolde technische medewerkers. Maar ze zijn schaars. Dit geldt met name in topsectoren zoals biowetenschappen en gezondheid, chemicaliën en hightech. Onderwijsinstellingen en de particuliere sector nemen maatregelen om meer geschoolde technische werknemers aan het werk te krijgen via de volgende regelingen:

  • Technologiepact

    Overheid, onderwijsinstellingen, werkgevers, werknemers en regionale autoriteiten hebben het technologiepact ondertekend. Samen werken ze hard om meer schoolverlaters aan te moedigen om te kiezen voor technisch onderwijs en opleiding.
  • Agendas van menselijk kapitaal

    Topsectoren hebben human capital-agendas opgesteld waarin wordt beschreven hoe de vraag naar en het aanbod van geschoolde werknemers zich de komende jaren zullen ontwikkelen. De agendas kunnen worden gebruikt om het beroepsonderwijs en het hoger beroepsonderwijs in de toekomst vorm te geven.
  • Centra voor publiek-private samenwerking in beroepsonderwijs

    Op het gebied van middelbaar beroepsonderwijs zijn er een aantal centra voor innovatieve vaardigheden gericht op het verbeteren van de banden tussen onderwijs en de arbeidsmarkt. Voor instellingen voor hoger beroepsonderwijs (HBO) zijn dit de expertisecentra. Het doel is dat de centra zich ontwikkelen tot internationale kenniscentra die de meest getalenteerde studenten en de beste docenten aantrekken. Samenwerking met de particuliere sector is hierbij een cruciaal onderdeel.

Artikelen

Topics

Economie

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws