Overheid, bedrijven en het publiek zijn het meest effectief wanneer ze samen identiteitsfraude aanpakken. Dit maakt deel uit van de strategie van de overheid om dit probleem aan te pakken.

Het aanpakken van identiteitsfraude gaat over preventie

De nadruk ligt op preventie, omdat voorkomen beter is dan genezen. De impact van identiteitsfraude op slachtoffers is niet alleen financieel, maar ook emotioneel. Als mensen of organisaties het slachtoffer worden van identiteitsfraude, moeten ze de schade zo snel mogelijk kunnen herstellen.

Vijfdelige strategie

De strategie van de overheid om identiteitsfraude aan te pakken bestaat uit 5 hoofdonderdelen:

  1. Bescherming tegen identiteitsfraude

    Overheid, bedrijven en het publiek moeten voorzichtig zijn bij het omgaan met persoonlijke gegevens. Overheden en bedrijven moeten up-to-date technologie gebruiken om hun systemen te beschermen en elkaar waarschuwen voor fraudeurs. Dit zijn 3 manieren om bescherming te krijgen tegen identiteitsfraude. In de toekomst moeten persoonsgegevens onbruikbaar worden gemaakt voor fraudeurs. Nieuwe identificatietechnologie en -technieken maken dit mogelijk.
  2. Betrouwbare identiteitscontroles

    De overheid wil zoveel mogelijk diensten online aanbieden. Dit kan alleen gebeuren als overheden, zoals de Belastingdienst of gemeentelijke instellingen, de identiteit van mensen zorgvuldig kunnen controleren. Deze controles beschermen mensen tegen diefstal van hun identiteit. De overheid verbetert dergelijke controles voortdurend.
  3. Vroegtijdige detectie van identiteitsfraude

    Om de impact van identiteitsfraude te beperken, is vroege detectie van vitaal belang. Om dit te doen, moeten verschillende partijen samenwerken. Dit omvat de Belastingdienst, de politie en de Koninklijke Marechaussee. Samen waarschuwen ze elkaar voor nieuwe groepen fraudeurs of nieuwe frauduleuze tactieken die door criminelen worden gebruikt.
  4. Snelle hulp voor slachtoffers van identiteitsfraude

    Slachtoffers van identiteitsfraude moeten identiteitsdocumenten en bankpassen of creditcards onmiddellijk kunnen annuleren en erop kunnen vertrouwen dat fraudeurs geen schade meer kunnen aanrichten. Slachtoffers helpen betekent ook dat de relevante organisaties moeten samenwerken. Slachtoffers die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen contact opnemen met het Central Identity Theft and Error Reporting Center (CMI).
  5. Identiteitsfraude als een misdrijf

    Om fraudeurs beter te kunnen benaderen, moeten strafrecht en andere vormen van rechtshandhaving, toezicht en naleving een samenhangend geheel vormen. Sinds 1 mei 2014 zijn alle denkbare vormen van identiteitsfraude strafbare feiten.

Artikelen

  • Identiteitsfraude
    • Identiteitsfraude

      Identiteitsfraude is wanneer criminelen vervalste of gestolen identiteitsinformatie gebruiken,...

    • Identiteitsfraude aanpakken

      Overheid, bedrijven en het publiek zijn het meest effectief wanneer ze samen identiteitsfraude...

Topics

Recht, veiligheid en defensie

[ wgr ] Werk, Geld en Recht

[ wgr ] is een uitgave van Independing Media.

[ wgr ] gebruikt openbare nieuwsbronnen en afbeeldingen uit het publieke domein.

Redactie Keuze

Random Nieuws